facebook pixel code

Burnout kezelése – ha kavicsot rakott a cipődbe a kiégés

burnout

Oszd meg te is:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Egy ütődött tréfának vélt jelenség:

pedig sokkal fontosabb, mint gondolnád.

Mindenki eljut legalább egyszer ide, de nem mindenki jut túl ezen. Márpedig egyszer és mindenkorra nem ártana elfogadni a tényt, hogy mindegy milyen szituációban vagy, a fejlődésed a te felelősséged.

Ez a cikk neked szól, ha jelenleg te is úgy érzed, hogy annyi energia pislákol benned, ami éppenhogycsak megtartja a külső vázadat. Hogyan juss túl a kiégésen és egyáltalán felismered-e azt? Van néhány félreértés vele kapcsolatban, amelyet fontos, hogy eloszlassunk.

Oly sokan bebifláztuk a boldogság definícióját, tudjuk, hogy szimpla döntés, mint ahogyan a gondolkodásmód is az. Mégis van, hogy hanyagul elhajítjuk, zsebünkbe rejtjük.

Olyan, mintha egy ideig elhitetné veled, hogy jó úton jársz. A rossz döntéseidet is jutalmazza – akárcsak a póker, de csak látszólag –, azért, hogy később nagyobb sarcot szedhessen.

Egész nap online meetingeken ülsz, amitől már csömöröd van. Nem csoda, hogy a pizsamádat is egyre ritkábban teszed parkolóra, elvégre mellkastól lefelé úgyse lát senki.

Pizsiből naciba, naciból pizsibe: így néz ki a napod tőszavakban a pandémiás időszak alatt. 

Régen még figyelted a legújabb szezonális trendeket, jó érzéssel vetted fel a legújabb magassarkúdat vagy az ingedet és léptél be az iroda ajtaján.

ÉLŐBEN vagy. De mintha te nem élnél. Csak üzemelnél.

A kifáradás, a nyúzottság, a “jégcsapkirály állapot” egyre inkább átkúszik a frontvonalon és te már csak akkor eszmélsz fel, amikor késő.

A célkeresztben vagy.

Felelős munkakörben olyan szituációk vertek arcul az elmúlt 1- 1,5 évben, hogy úgy érzed, képtelen vagy még nagyobb erőket mozgósítani? Nem először hallunk ilyet. Mintha eddig is elakadtál volna, de csak-csak döcögtél előre, most viszont: mozdíthatatlanul bennragadt a kereked a mocsárban.

Houston! Van egy kis gond! Elfogyott az üzemanyag.

Mintha a boldogság megromlott volna, anyukád túrós piskótás szeletének szavatossága megközelíti az örökkévalóságot, de ez a fajta úgy látszik romlandóbb.

Ez az időszak mindenki számára stresszes, de vajon csak erről lenne szó?

Rejthet valami mást maga mögött a motiváció hiánya és a teljesítmény hanyatlása?

Őszintén gondold végig az alábbi kérdéseket.

  • Fáradtan ébredsz akkor is, ha korán fekszel?
  • Lassabban haladsz, mint máskor, szinte egész nap a fáradtság sosem tapasztalható mértéke nyomja minden porcikádat?
  • Ha munkahelyi feladatról van szó, már csak annyi energia pislákol benned, ami éppenhogycsak megtartja ezt a külső vázadat?
  • Még a kis feladatok is több energiát vesznek fel, mint amennyit megengedhetsz magadnak? Belül már nincsen se gondolat, se érzelem, csak a túlélési vágy.
  • Rettegsz attól, ami ma és holnap előtted áll?
  • Az ágyból kikeléshez egy Herkules elszántságára van szükséged?
  • Egyes szituációkban tépelődsz és a „mi lett volna, ha” idegesítő mantrája még inkább ott dobol a fejedben?
  • Talán válság van az önbizalmad rendszerében, mintha gúzsba kötne az élet és egyes szituációk feltűzték volna a Himalájád tetejére a győzelmi zászlójukat: leigáztak.
  • Minden nap unalmas lett, zűrös és monoton. A munka vagy az otthoni élet pedig teljes energiapazarlás, csak egy stresszel teli mókuskerék?
  • Úgy érzed kiszáradtál, nem alszol eleget és semmi se elég jó?

Ha a kedvetlenség, fásultság, szuper lelkes emberként a hirtelen lecsökkent életkedv, a dinamika már csak köszönni jár be néha-néha és úrrá lesz rajtad az elbizonytalanodás, itt az ideje komolyabban elgondolkodni valamin:

mert ezek akár a kiégés tünetei is lehetnek.

Lehet, hogy olyan vagy, mint a kiégett villanykörte?

A testi és lelki diszkomfort sötétségét megtapasztalva körbevett a burnout. A kiégést a munkahelyi érzelmi kimerültség, a cinizmus és a hatástalanság érzése jellemzi. Gyakorta a stresszes munkahelyi körülményekre adott krónikus negatív válaszok hozzák létre. Hivatalosan egy ideig nem tekintik mentális betegségnek vagy mentális egészségügyi problémának; ugyanakkor fontos tudnunk, hogy a túlterhelt, érzelmileg kimerült egyén ilyenkor nem tud megfelelni az állandó igényeknek.

Az érdeklődés és motiváció süllyedni kezd, akárcsak a Titanic.

Egy német pszichológus, Herbert Freudenberger 1974-ben írta le először a kiégés- vagy burnout-szindróma tünetegyüttesét egy olyan jelenségként, amely elsősorban az ún. „segítő” foglalkozásúakat sújtotta.

Kiégés / burnout = Emocionális, mentális kimerültség.

Ami a 21. századra átterjedt a versenyszférára is. Természetesen maga a burnout korábban is létezett, csak nem volt még rá létező fogalom. Bár korábban menedzserbetegségnek is hívták, ma már nem csak a vezetőkre jellemző.

Egyes egyének és bizonyos foglalkozásúak szimplán nagyobb kockázatnak vannak kitéve, mint mások.

Súlyos munkaterhelésük miatt bizonyos személyiség jellemzőkkel és életmódbeli szokásokkal rendelkező személyek esetén nagyobb a kiégés kockázata.

Amikor épp gőzerővel tombol egy egyén életében, sokszor nehéz felismerni, az érintett személyek inkább utólag rakják csak össze a puzzle darabokat. A kiégés már a fiataloknál, illetve a középiskolásoknál is jelentkezhet – korfüggetlen – hiszen a home school-nak köszönhetően a „kiengedés öröme” nálunk nincs meg már jó ideje, csupán az elvárások tömkelege zúdul rájuk, a jövő bizonytalanságával.

A Winona Állami Egyetem kiégési tanulmánya kijelenti, hogy bár a kiégés bárkit érinthet életének bármely szakaszában, mégis egy friss tanulmány és az átlagos szakmai tapasztalatok szerint a kiégés az ember 32 éves koráig nagy eséllyel mindenkivel megeshet. Azt, hogy a kiégés tünetei közül melyiket produkálhatja egy-egy személy, egészen változó, mégis öt olyan szakasz figyelhető meg, amely segíthet beazonosítani a jelenséget az életünkben.

A kiégés tehát fokozatos folyamat. A burnout jelei és tünetei eleinte finomak, de az idő múlásával súlyosbodnak. Habár általában az egyén tudatában van annak, hogy stressznek van kitéve, nem mindig veszi észre viszont a kiégés tüneteit. A langyosság, a fásultság, a krónikus kimerültség viszont úgy vágja őket mellbe, mint romlott majonéz utáni nyári szalmonella.

Mit tapasztalhatsz magadon?

  • Amikor bokáig ér: Merülsz, mint a Duracell-nyuszi, a cintányérok összeütögetése egyre inkább nehezedre esik, kimerültség érzése lesz úrrá rajtad.
  • Térdig ér: Igyekszel mentális távolságot tartani a munkádtól, a munkahelyi szituációk kapcsán egyre inkább felüti a fejét a negativizmus vagy a cinizmus. Ezt meg is jegyzik mostanság veled kapcsolatban. 
  • Alig kapsz a víztől levegőt: Csökkent szakmai hatékonyságod, egyre többször jelzik, hogy nem vagy kész időre, javítani kell a munkád és „nem vagy jelen a meetingeken”. Hiába ülsz a monitor előtt, mint egy jól nevelt kisdiák, a feszült stressz szinte megfojt. 

Mivel a burnout nem tud együttélni az elköteleződéssel, ez komoly probléma a karriered számára. A kiégés magasabb stresszszinttel, gyengébb teljesítménnyel, több betegséggel és hiányzással jár.

A kiégés folyamatát több oldalról is megfigyelték a szakemberek.

Kiégés (Burnout) 5 szakasza, vajon benne vagy-e bármelyikben?

#1 „Azok a mézes hetek”

Kapsz egy új feladatot, munkakört, egy új vállalkozás startját és teljes hőfokon elégedettséggel, elkötelezettséggel, energiával és kreativitással esel neki.

A kiégés ezen első szakaszában a gaz ott kezd szárba szökni, amikor a kezdeményezés előre kezdi vetíteni a stresszt:

  • a féktelen optimizmussal,
  • a folyamatosan fenntartott energiaszinttel,
  • a bizonyítás kényszerével,
  • a nagy erőbedobással.

A kezdeti időszak éppen ezért sikereket hoz, de megjelenik már a saját igények elhanyagolásának csírája is, a pihenőidő pedig gyakorta kispadra kerül. Ebben a szakaszban gyakorlati lépések szükségesek a közérzetünk támogatására, mert ha jó stratégiákat hozunk létre, akkor megelőzhetjük a kiégést. A húrt nem lehet végtelenségig feszíteni, idővel el fog szakadni.

#2 Kiégés, burnout: start!

Egyes napok mintha mázsás súlyt raknának rád. Az optimizmusod veszített erejéből és tested, lelked vagy érzelmeid randizni kezdtek a gyakori stressztünetekkel, már bimbózik a kapcsolat.

Megilletődötten pillogsz a gyakori magas vérnyomáson, a „ködös agykapacitáson”, valahogy a macskával is ingerlékenyebb vagy, fáradtan fekszel és kelsz. Mindig van valami, amire mintha nem emlékeznél tűélesen, a barátod hívogat, de valamivel mindig lerázod és amúgy is gyakorta fáj a fejed.

#3 Amikor összebútoroztál a stresszel

A régi hobbi a letűnt idők gyermeke nevet viseli.

Intenzívebb megtapasztalásaid vannak, hiszen már három határidőt toltál ki. Délelőtt 11-re sem vagy önmagad, a teendők listája csak gyűlik; de valahogy se időd, se kedved, se erőd hozzájuk. Egyre gyakrabban kérsz elnézést a késéseid miatt. Legyen az fizikai helyszín vagy akár a monitor. Fásultnak érzed magad és a cinizmus öribarid lett.

#4 Vörös zóna: Kiégtél

A negyedik szakaszba lépés maga a kiégés, a burnout, ahol a tünetek kritikussá válnak. Mindannyiunknak megvan a saját egyedi tolerancia-korláta és kulcsfontosságú, hogy ebben a szakaszban beavatkozást kérj (a klinikai problémákkal javasoljuk fordulj orvoshoz).

Ebben a fázisban még inkább megjelenik az üresség érzése, szinte megszállottja lehetsz a munkahelyi vagy a hétköznapi problémáidnak, miközben beborít a stressz. Nálad a pohár már félig üres, jó ideje. Nem mersz belevágni már semmibe, idegesítenek az emberi kapcsolatok és társaságok is.

#5 Megnyerted a Burnout-ot

A kiégés utolsó szakasza a szokásos kiégés.

Ez azt jelenti, hogy a kiégés tünetei annyira beágyazódnak az életedbe, hogy valószínűleg jelentős és folyamatos mentális, fizikai vagy érzelmi problémákat fogsz tapasztalni; szemben azzal, hogy csak időnként tapasztalsz stresszt vagy kiégést.

A szomorúság, mentális és fizikai fáradtság krónikussá válik, hivatalosan is házasságra léptél a Burnout szindrómával. A reménytelenség és inkompetencia érzését érzed, egyre gyakrabban vagy szétszórt, gyakorta visszavonulsz a saját kis váradba.

Ha csak egy-két tünet jelenik meg a fentiek közül, az lehet átmeneti kimerültség. Ha viszont tartósan sok tünet érzékelhető, akkor ÁSZ-od van a kártyapartin.

Freudenberer a fenti 5 fázissal szemben 12 fázisra bontja a kiégés folyamatát, erről itt írtunk bővebben. E szerint a 7. fázistól már terapeutára van szükség.

Lényeges, hogy csupán egy bizonyos pontig fordítható vissza a burnout folyamata, utána már komoly orvosi és szakemberi kezelést és beavatkozást igényel. (Olvasd el korábbi cikkünket.)

A 6.-ig fázisig saját erőből, a család segítségével, egy támogató közösség vagy egy coach közreműködésével meg lehet állítani a folyamatot. Pusztán a baráti beszélgetések („engem is érint”) viszont még nem idéz elő változást.

A kommunikáció és a vezetők támogatásának hiánya, az időhiány, a kezelhetetlen terhelések mind kiégési potenciálok lehetnek. Ezért a munkaadóknak érdemes elgondolkodniuk azon, hogy vajon a munkavállaló megkapja azt a támogatást, amelyre mindennap szüksége van, hogy teljesnek érezze magát?

A Gallup 2018-as jelentése szerint azok a munkavállalók, akik érzik vezetőik erős támogatását, 70% -kal kisebb eséllyel élik meg a kiégést.

Amikor minden nap úgy érzik, mintha mozgó célt üldöznének, könnyen kiborulhat a bili. Sajnos a munkavállalók csak 60% -a állítja azt, hogy tisztában van vele, hogy mit várnak tőlük minden nap. Ha nem tudja kezelni a saját napját, kiszolgáltatottabbá válik a túlmunka, a stressz és a kiégés szempontjából.

Ha úgy érzik, hogy egyre többet dolgoznak, még sincs semmi kézzel fogható „produktuma” a tevékenységüknek, szintén potenciális kiégésforrással flörtölnek nap mint nap. Ha a kiégés nincs időben kezelve, akkor komoly nehézséget okozhat a cégvezetőknek és a HR-eseknek is.  Az alkalmazottakkal szemben magas követelményeket támasztó vállalati kultúrában a halmozott hatás alacsonyabb teljesítmény és nagyobb fluktuáció lehet.

Időszűke, túl sok inger, feladat, feszültség, stressz, kimerültség, túlterheltség, feszült állapot, túl magas követelmények, félelem.

A váltásigény egyre inkább megfogalmazódhat az emberekben. Azonban különösen pandémia idején érezhetik mindemellett a tétlenség érzését is párhuzamosan. Mert a váltás mindig rizikós. Ösztöneikben érzik, hogy az új helyen próbaidősként repülhetnek bármelyik pillanatban; ezért inkább kitartanak, túlvészelik a szituációt. Különben se tudnának a monitor mögül egy új helyen beilleszkedni, vélik saját maguk. DE vajon jól teszik, ha így gondolkodnak?

Mit tehetsz a kiégés ellen?

Ápold a mentális egészséged, a testi-lelki jólléted. Amíg munkavállaóként nem vagy tisztában a helyzettel, a menedzsered se fogja látni a helyzetedet.

Sajnos itthon még mindig nincs kultúrája a kiégés kezelésnek, maximum úgynevezett „sabbatical” eszközét veheted igénybe, azaz fél vagy 1 éves fizu nélküli szabira mehetsz el. Tapasztalatok szerint egy ilyen választás is megújult erőt eredményezhet, hogy ismét lendülettel állhass munkába, ugyanott, ugyanabba a pozícióba. Viszont kevesen mernek kipakolni az asztalra: főleg a Covid-19 időszakában, hiszen az utóbbi időben az elbocsátások száma is jelentősen megnövekedett.

Megengedhetsz magadnak fél vagy 1 év kihagyást?

Hatalmas elismeréssel vagyunk azon emberek felé, akik egy 10 napos önismereti táborban történő részvétellel óriási döntést hoznak meg a fejlődés oldalán.

Hiszen, ha nem jó irányba tartasz, könnyen megkörnyékezhet a burnout. Sőt, akkor is, ha az irány helyes, csupán 1-2 ember jön neked keresztbe folyton és lehetetlenít el a küldetésedben. Ilyenkor akár 4000 %-on pöröghetsz, majd egyetlen e-mail is képes kizökkenteni a harmóniából. A kiégés elleni harc egyik oroszlánhibája, ha túlreagálod vagy alulreagálod a problémát.  A visszatérő helyzeteket nem kezeled helyén, nem ásol a gyökerekig, mert egy hosszú hétvége szerinted minden megold.

Tapasztalatok szerint gyakran sajnos egyáltalán nem.

A legnagyobb esélyed a burnout ellen

Olyan támogató környezettel lesz a legnagyobb esélyed, ahol lehetőséged adatik a regenerálódásra, ahol nem ciki elgyengülni, ahol mások a változtatás útján támogatnak és nem akadályoznak.

A relaxáció, a meditáció és a jóga kerüljön dobogóra a kiégés elleni eszközpalettádban, szánj időt és energiát a valódi feltöltődésre.

Ebben segít:

  • a rendszeres testmozgás (sport, jóga) beiktatása az életedbe.
  • a relaxációs gyakorlatok, például meditáció segítségével: a stressz levezetése céljából
  • az életmódbeli és táplálkozási szokások átalakítása.
  • a munkához való attitűd átalakítása: munka-magánélet egyensúly megteremtése.
  • a kapcsolatrendszer építése – találkozz többet másokkal.

A munka körüli határok hiánya, a szétkapcsolhatatlanság okozza a napi stressz felépülését és kiégés kialakulását.

A munkától való elszakadás, az önmagunk megismerésére és önfejlesztésre ad lehetőséget az elvonulás, az önismereti programok és táborok igénybe vétele.

Ahol átértékelheted a prioritásaidat, hogy megbizonyosodj arról, hogy reálisak, érvényesek-e és kapcsolódnak-e nagyobb célokhoz. A szabadságot ténylegesen pihenésre fordíthatod, digitális detoxban. A lehető legtöbb problémaforrást eltávolítva az életedből napokig a stresszcsökkentő elemek (főleg pihenés formájában) mámorában fürödhetsz. A kiégés, a burnout helyreállítása akkor kezdődik, amikor önmagad és egészséged prioritásként kezeled az égető munkával és kapcsolatokkal szemben.

A kiégés nem csak a „gyenge embereket” fenyegeti és a kis nyári szabi nem feltétlenül old meg mindent, a kiégés pedig nem depresszió.

Mit javasolunk a burnout ellen?

A legfontosabb:

Megelőzés, megelőzés, megelőzés.

A stresszes munka nem mindig vezet kiégéshez – ha a stresszt jól kezeljük, akkor előfordulhat, hogy nem tapasztalod ezeket a rossz hatásokat. 

A tudatosítás (érzések és testi reakciók szintjén is), az önismeret rendkívül fontos, emellett sokat segíthet a helyzet felismerésében és annak kezelésében is.

Milyen előnyökkel jár, ha tudatosan foglalkozol az önismerettel és milyen eszközökkel tedd ezt sikeresebben? Önismeret előnyeiről ›››

Önismeret nélkül sétálni a világban pont olyan, mintha bekötött szemmel járkálnál. Mész előre vakon, de nem látod jó irányba haladsz-e vagy épp az ellenkező irányba szeled a gyorsabbnál gyorsabb lépteidet.

Táborainkban nem a gyógyításra törekszünk, hanem arra, hogy felismerésre tegyél szert és új döntéseid szülessenek – ez lesz a te hatékony stresszkezelésed kulcsa. Fontos misszó számunkra az, hogy megtalálhasd végre, vajon melyik átalakítás miért lesz számodra hasznos és eredményes. Tudj meg többet önismereti táborainkról és járj egy lépéssel a burnout előtt. Fontos, hogy semmiképpen se add át a gyeplőt a stressznek és a kiégésnek.

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

burnout

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.