facebook pixel code

Burnout kezelése – ha kavicsot rakott a cipődbe a kiégés

burnout

Oszd meg te is:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

 

Egy ütődött tréfának vélt jelenség.

Mindenki eljut legalább egyszer ide, de nem mindenki jut túl ezen. Márpedig egyszer és mindenkorra nem ártana elfogadni a tényt, hogy mindegy milyen szituációban vagy, a fejlődésed a te felelősséged.

Ez a cikk neked szól, ha már a pandémiás időszakban annyi energia pislákol benned, ami éppenhogycsak megtartja a külső vázadat. Hogyan juss túl a kiégésen és egyáltalán felismered-e azt? Van néhány félreértés vele kapcsolatban, amit el kell oszlatnunk.

Oly sokan bebifláztuk a boldogság definícióját, tudjuk, hogy szimpla döntés, mint ahogyan a gondolkodásmód is az. Mégis van, hogy hanyagul elhajítjuk, zsebünkbe rejtjük.

Olyan, mintha egy ideig elhitetné veled, hogy jó úton jársz. A rossz döntéseidet is jutalmazza – akárcsak a póker, de csak látszólag –, azért, hogy később nagyobb sarcot szedhessen.

Egész nap meetingeken ülsz, amitől már csömöröd van. Nem csoda, hogy a pizsamádat is egyre ritkában teszed parkolóra, elvégre mellkastól lefelé úgyse lát senki.

Pizsiből naciba, naciból pizsibe. A napod tőszavakban.

Régen még figyelted a legújabb szezonális trendeket, jó érzéssel vetted fel a legújabb magas sarkúdat vagy az ingedet és léptél be az iroda ajtaján.

ÉLŐBEN vagy. De mintha te nem élnél. Csak üzemelnél.

A kifáradás, a nyúzottság, a “jégcsapkirály állapot” egyre inkább átkúszik a frontvonalon és te már csak akkor eszmélsz fel, amikor késő.

A célkeresztben vagy.

Felelős munkakörben olyan szituációk vertek arcul az elmúlt 1- 1,5 évben, hogy úgy érzed, képtelen vagy még nagyobb erőket mozgósítani? Nem először hallunk ilyet. Mintha eddig is elakadtál volna, de csak-csak döcögtél előre, most viszont: mozdíthatatlanul bennragadt a kereked a mocsárban.

Houston! Van egy kis gond! Elfogyott az üzemanyag.

Mintha a boldogság megromlott volna, anyukád túrós piskótás szeletének szavatossága megközelíti az örökkévalóságot, de ez a fajta úgy látszik romlandóbb.

Őszintén gondold végig az alábbi kérdéseket.

  • Fáradtan ébredsz akkor is, ha korán fekszel?
  • Lassabban haladsz, mint máskor, szinte egész nap a fáradtság sosem tapasztalható mértéke nyomja minden porcikádat?
  • Ha munkahelyi feladatról van szó, már csak annyi energia pislákol benned, ami éppenhogycsak megtartja ezt a külső vázadat?
  • Még a kis feladatok is több energiát vesznek fel, mint amennyit megengedhetsz magadnak? Belül már nincsen se gondolat, se érzelem, csak a túlélési vágy.
  • Rettegsz attól, ami ma és holnap előtted áll?
  • Az ágyból kikeléshez egy Herkules elszántságára van szükséged?
  • Egyes szituációkban tépelődsz és a „mi lett volna, ha” idegesítő mantrája még inkább ott dobol a fejedben?
  • Talán válság van az önbizalmad rendszerében, mintha gúzsba kötne az élet és egyes szituációk feltűzték volna a Himalájád tetejére a győzelmi zászlójukat: leigáztak.

  • Minden nap unalmas lett, zűrös és monoton. A munka vagy az otthoni élet pedig teljes energiapazarlás, csak mókuskerék?
  • Úgy érzed kiszáradtál, nem alszol eleget és semmi se elég jó?

Ha a kedvetlenség, fásultság, szuper lelkes emberként a hirtelen lecsökkent életkedv, a dinamika már csak köszönni jár be néha-néha és úrrá lesz rajtad az elbizonytalanodás, itt az ideje komolyabban elgondolkodni valamin.

 

 

Lehet, hogy olyan vagy, mint a kiégett villanykörte?

A testi és lelki diszkomfort sötétségét megtapasztalva körbevett a kiégés. A kiégést a munkahelyi érzelmi kimerültség, a cinizmus és a hatástalanság érzése jellemzi. Gyakorta a stresszes munkahelyi körülményekre adott krónikus negatív válaszok hozzák létre. Hivatalosan egy ideig nem tekintik mentális betegségnek vagy mentális egészségügyi problémának; ugyanakkor a túlterhelt, érzelmileg kimerült egyén ilyenkor nem tud megfelelni az állandó igényeknek.

Az érdeklődés és motiváció süllyedni kezd, akárcsak a Titanic.

Egy német pszichológus, Herbert Freudenberger 1974-ben írta le először a kiégés- vagy burnout-szindróma tünetegyüttesét egy olyan jelenségként, amely elsősorban az ún. „segítő” foglalkozásúakat sújtotta.

Kiégés=Emocionális, mentális kimerültség.

Ami a 21. századra átterjedt a versenyszférára is. Természetesen maga a burnout korábban is létezett, csak nem volt még rá létező fogalom. Bár korábban menedzserbetegségnek is hívták, ma már tudjuk, hogy bármelyik szakmacsoportot érinthet. Amikor épp gőzerővel tombol egy egyén életében, sokszor nehéz felismerni, az érintett személyek inkább utólag rakják csak össze a puzzle darabokat. A kiégés már a fiataloknál, illetve a középiskolásoknál is jelentkezhet – korfüggetlen – hiszen a home school-nak köszönhetően a „kiengedés öröme” nálunk nincs meg már jó ideje, csupán az elvárások tömkelege zúdul rájuk, a jövő bizonytalanságával.

A Winona Állami Egyetem kiégési tanulmánya kijelenti, hogy bár a kiégés bárkit érinthet életének bármely szakaszában, mégis egy friss tanulmány és az átlagos szakmai tapasztalatok szerint a kiégés az ember 32 éves koráig nagy eséllyel mindenkivel megeshet. Azt, hogy a kiégés tünetei közül melyiket produkálhatja egy-egy személy, egészen változó, mégis öt olyan szakasz figyelhető meg, amely segíthet beazonosítani a jelenséget az életünkben.

A kiégés tehát fokozatos folyamat. A jelek és tünetek eleinte finomak, de az idő múlásával súlyosbodnak. Habár általában az egyén tudatában van annak, hogy stressznek van kitéve, nem mindig veszi észre viszont a kiégés tüneteit. A langyosság, a fásultság, a krónikus kimerültség viszont úgy vágja őket mellbe, mint romlott majonéz utáni nyári szalmonella.

Mit tapasztalhatsz?

  • Amikor bokáig ér: Merülsz, mint a Duracell-nyuszi, a cintányérok összeütögetése egyre inkább nehezedre esik, kimerültség érzése lesz úrrá rajtad.
  • Térdig ér: Igyekszel mentális távolságot tartani a munkádtól, a munkahelyi szituációk kapcsán egyre inkább felüti a fejét a negativizmus vagy a cinizmus. Ezt meg is jegyzik mostanság veled kapcsolatban.
  • Alig kapsz a víztől levegőt: Csökkent szakmai hatékonyságod, egyre többször jelzik, hogy nem vagy kész időre, javítani kell a munkád és „nem vagy jelen a meetingeken”, hiába ülsz a monitor előtt, mint egy jólnevelt kisdiák.

A kiégés folyamatát több oldalról is megfigyelték a szakemberek.

Kiégés 5 szakasza, vajon benne vagy-e bármelyikben?

#1 „Azok a mézes hetek”

Kapsz egy új feladatot, munkakört, egy új vállalkozás startját és teljes hőfokon elégedettséggel, elkötelezettséggel, energiával és kreativitással esel neki.

A kiégés ezen első szakaszában a gaz ott kezd szárba szökni, amikor a kezdeményezés előre kezdi vetíteni a stresszt:

  • a féktelen optimizmussal,
  • a folyamatosan fenntartott energiaszinttel,
  • a bizonyítás kényszerével,
  • a nagy erőbedobással.

A kezdeti időszak éppen ezért sikereket hoz, de megjelenik már a saját igények elhanyagolásának csírája is, a pihenőidő pedig gyakorta kispadra kerül. Ebben a szakaszban gyakorlati lépések szükségesek a közérzetünk támogatására, mert ha jó stratégiákat hozunk létre, akkor megelőzhetjük a kiégést. A húrt nem lehet végtelenségig feszíteni, idővel el fog szakadni.

#2 Kiégés start

Egyes napok mintha mázsás súlyt raknának rád. Az optimizmusod veszített erejéből és tested, lelked vagy érzelmeid randizni kezdtek a gyakori stressztünetekkel, már bimbózik a kapcsolat.

Megilletődötten pillogsz a gyakori magas vérnyomáson, a „ködös agykapacitáson”, valahogy a macskával is ingerlékenyebb vagy, fáradtan fekszel és kelsz. Mindig van valami, amire mintha nem emlékeznél tűélesen, a barátod hívogat, de valamivel mindig lerázod és amúgy is gyakorta fáj a fejed.

#3 Amikor összebútoroztál a stresszel

A régi hobbi a letűnt idők gyermeke nevet viseli.

Intenzívebb megtapasztalásaid vannak, hiszen már három határidőt toltál ki. Délelőtt 11-re sem vagy önmagad, a teendők listája csak gyűlik; de valahogy se időd, se kedved, se erőd hozzájuk. Egyre gyakrabban kérsz elnézést a késéseid miatt. Legyen az fizikai helyszín vagy akár a monitor. Fásultnak érzed magad és a cinizmus öribarid lett.

#4 Vörös zóna: Kiégtél

A negyedik szakaszba lépés maga a kiégés, ahol a tünetek kritikussá válnak. Mindannyiunknak megvan a saját egyedi tolerancia-korláta és kulcsfontosságú, hogy ebben a szakaszban beavatkozást kérj (a klinikai problémákkal javasoljuk fordulj orvoshoz).

Ebben a fázisban még inkább megjelenik az üresség érzése, szinte megszállottja lehetsz a munkahelyi vagy az életproblémáidnak. Nálad a pohár már félig üres, jó ideje. Nem mersz belevágni már semmibe, idegesítenek az emberi kapcsolatok és társaságok is.

#5 Megnyerted a Burnout-ot

A kiégés utolsó szakasza a szokásos kiégés.

Ez azt jelenti, hogy a kiégés tünetei annyira beágyazódnak az életedbe, hogy valószínűleg jelentős és folyamatos mentális, fizikai vagy érzelmi problémákat fogsz tapasztalni; szemben azzal, hogy csak időnként tapasztalsz stresszt vagy kiégést.

A szomorúság, mentális és fizikai fáradtság krónikussá válik, hivatalosan is házasságra léptél a Burnout szindrómával. A reménytelenség és inkompetencia érzését érzed, egyre gyakrabban vagy szétszórt, gyakorta visszavonulsz a saját kis váradba.

Ha csak egy-két tünet jelenik meg a fentiek közül, az lehet átmeneti kimerültség. Ha viszont tartósan sok tünet érzékelhető, akkor ÁSZ-od van a kártyapartin.

Freudenberer a fenti 5 fázissal szemben 12 fázisra bontja a kiégés folyamatát, erről itt írtunk bővebben. E szerint a 7. fázistól már terapeutára van szükség.

Lényeges, hogy csupán egy bizonyos pontig fordítható vissza a burnout folyamata, utána már komoly orvosi és szakemberi kezelést és beavatkozást igényel. (Olvasd el korábbi cikkünket.)

A 6.-ig fázisig saját erőből, a család segítségével, egy támogató közösség vagy egy coach közreműködésével meg lehet állítani a folyamatot. Pusztán a baráti beszélgetések („engem is érint”) viszont még nem idéz elő változást.

A kommunikáció és a vezetők támogatásának hiánya, az időhiány, a kezelhetetlen terhelések mind kiégési potenciálok lehetnek. Ezért a munkaadóknak érdemes elgondolkodniuk azon, hogy vajon a munkavállaló megkapja azt a támogatást, amelyre mindennap szüksége van, hogy teljesnek érezze magát?

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=”1976″ img_size=”full” css=”.vc_custom_1620797479688{margin-top: 30px !important;margin-bottom: 30px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

A Gallup 2018-as jelentése szerint azok a munkavállalók, akik érzik vezetőik erős támogatását, 70% -kal kisebb eséllyel élik meg a kiégést.

Amikor minden nap úgy érzik, mintha mozgó célt üldöznének, könnyen kiborulhat a bili. Sajnos a munkavállalók csak 60% -a állítja azt, hogy tisztában van vele, hogy mit várnak tőlük minden nap. Ha nem tudja kezelni a saját napját, kiszolgáltatottabbá válik a túlmunka, a stressz és a kiégés szempontjából.

Ha úgy érzik, hogy egyre többet dolgoznak, még sincs semmi kézzel fogható „produktuma” a tevékenységüknek, szintén potenciális kiégésforrással flörtölnek nap mint nap. Ha a kiégés nincs időben kezelve, akkor komoly nehézséget okozhat a cégvezetőknek és a HR-eseknek is. Alacsonyabb teljesítménnyel, csökkenő hatékonysággal, elvesztegetett erőforrásokkal, magasabb fluktuációval számolhatnak a munkáltatók.

Időszűke, túl sok inger, feladat, feszültség, kimerültség, túlterheltség, feszült állapot, túl magas követelmények, félelem.

Az váltásigény egyre inkább megfogalmazódhat az emberekben. Azonban különösen pandémia idején érezhetik mindemellett a tétlenség érzését is párhuzamosan. Mert a váltás mindig rizikós. Ösztöneikben érzik, hogy az új helyen próbaidősként repülhetnek bármelyik pillanatban; ezért inkább kitartanak, túlvészelik a szituációt. Különben se tudnának a monitor mögül egy új helyen beilleszkedni, vélik saját maguk. DE vajon jól teszik, ha így gondolkodnak?

Mit tehetsz a kiégés ellen?

Ápold a mentális egészséged, a testi-lelki jólléted. Amíg munkavállaóként nem vagy tisztában a helyzettel, a menedzsered se fogja látni a helyzetedet.

Sajnos itthon még mindig nincs kultúrája a kiégés kezelésnek, maximum úgynevezett „sabbatical” eszközét veheted igénybe, azaz fél vagy 1 éves fizu nélküli szabira mehetsz el. Tapasztalatok szerint egy ilyen választás is megújult erőt eredményezhet, hogy ismét lendülettel állhass munkába, ugyanott, ugyanabba a pozícióba. Viszont kevesen mernek kipakolni az asztalra.

Elismeréssel vagyunk azon emberek felé, akik egy 10 napos önismereti táboron történő részvétellel óriási döntést hoznak meg a fejlődés oldalán.

Hiszen, ha nem jó irányba tartasz, könnyen megkörnyékezhet a kiégés. Sőt, akkor is, ha az irány helyes, csupán 1-2 ember jön neked keresztbe folyton és lehetetlenít el a küldetésedben. Ilyenkor akár 4000 %-on pöröghetsz, majd egyetlen e-mail is képes kizökkenteni a harmóniából. A kiégés elleni harc egyik oroszlánhibája, ha túlreagálod vagy alulreagálod a problémát.  A visszatérő helyzeteket nem kezeled helyén, nem ásol a gyökerekig, mert egy hosszú hétvége szerinted minden megold.

Tapasztalatok szerint gyakran sajnos egyáltalán nem.

A legnagyobb esélyed a kiégés ellen

Olyan támogató környezettel lesz a legnagyobb esélyed, ahol lehetőséged adatik a regenerálódásra, ahol nem ciki elgyengülni, ahol mások a változtatás útján támogatnak és nem akadályoznak.

A relaxáció, a meditáció és a jóga kerüljön dobogóra a kiégés elleni eszközpalettádban, szánj időt és energiát a valódi feltöltődésre.

Ebben segít:

  • a rendszeres testmozgás (sport, jóga) beiktatása az életedbe.
  • a relaxációs gyakorlatok, például meditáció segítségével.
  • az életmódbeli és táplálkozási szokások átalakítása.
  • a munkához való attitűd átalakítása: munka-magánélet egyensúly megteremtése.
  • a kapcsolatrendszer építése – találkozz többet másokkal.

A munka körüli határok hiánya, a szétkapcsolhatatlanság okozza a napi stresszorok felépülését és kiégés kialakulását.

A munkától való pszichológiai elszakadás, az önmagunk megismerésére és az önfejlesztésre ad lehetőséget az elvonulás, az önismereti programok és táborok igénybe vétele.

Ahol átértékelheted a prioritásaidat, hogy megbizonyosodj arról, hogy reálisak, érvényesek-e és kapcsolódnak-e nagyobb célokhoz. A szabadságot ténylegesen pihenésre fordíthatod, digitális detoxban. A lehető legtöbb stresszforrást eltávolítva az életedből napokig stresszcsökkentő elemeket (főleg pihenés formájában) önt beléd. A kiégés helyreállítása akkor kezdődik, amikor önmagad és egészséged prioritásként kezeled az égető munkával és kapcsolatokkal szemben.

A kiégés nem csak a „gyenge embereket” fenyegeti és a kis nyári szabi nem feltétlenül old meg mindent, a kiégés pedig nem depresszió.

Mit javaslunk?

Megelőzés, megelőzés, megelőzés.

A tudatosítás (érzések és testi reakciók szintjén is), az önismeret sokat segíthet a helyzet felismerésében és annak kezelésében is.

Milyen előnyökkel jár, ha tudatosan foglalkozol az önismerettel és milyen eszközökkel tedd ezt sikeresebben? Önismeret előnyeiről ›››

Önismeret nélkül sétálni a világban pont olyan, mintha bekötött szemmel járkálnál. Mész előre vakon, de nem látod jó irányba haladsz-e vagy épp az ellenkező irányba szeled a gyorsabbnál gyorsabb lépteidet.

Táborainkban nem a gyógyításra törekszünk, hanem arra, hogy felismerésre tegyél szert és új döntéseid szülessenek. Azon, hogy megtalálhasd végre, vajon melyik átalakítás miért lesz számodra hasznos és eredményes. Tudj meg többet önismereti táborainkról.

 

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Wellbeing

Utazz azért, hogy megtaláld önmagad!

A korral bölcsesség jár, az utazással pedig elfogadás. Az utazás és a megértés kapcsolata vitathatatlan. Nemcsak magunkat ismerhetjük meg egy teljesen más szemszögből, de a

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

burnout

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.