facebook pixel code

Merj kiállni magadért – győzd le önismerettel a kisebbség érzését!

Oszd meg te is:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Mindannyiunk életében előfordulhatnak olyan időszakok, amikor elégtelennek érezzük magunkat (másokhoz képest) akár azért, mert nem értük el céljainkat a munkahelyünkön, alacsony pontszámot értünk el egy vizsgán, vagy kevésbé érezzük magunkat sikeresnek, mint a körülöttünk lévők. 

Az elégtelenség időnkénti megtapasztalása teljesen normális:

azonban van, hogy felemészt bennünket.

Emberi dolog néha egy kicsit alacsonyabb rendűnek érezni magunkat, sőt bizonyos szempontból szükséges is lehet, hiszen ez az állapot a fejlődésre is ösztönözhet.  

Végtére is, ha nem követsz el hibákat, és nem tanulsz belőlük, soha nem fogsz tudni fejlődni.

Ez a kisebbség buborék azonban néhányunkban egy mindenre kiterjedő érzéssé válhat, és belekerülhet minden, ami hozzátartozik az életünkhöz:

az alacsony önbecsülés szinte felemészt, ami saját magad megkérdőjelezéséhez vagy alacsony önbizalomhoz is vezethet.

Bár néha a kisebbség érzése valóban előre tud tolni bennünket, máskor viszont beleragadhatunk – ami komoly problémát jelenthet. 

Ez a blogbejegyzés neked készült, amennyiben:

  • A legkisebb kritikát követően is napokig rettenetesen érzed magadat.
  • Perfekcionista vagy, és soha semmi sem elég jó.
  • Kívülállónak érzed magad a legtöbb társaságban.
  • Sosem érzed magad elég jónak, mindig másokhoz hasonlítod magad.
  • Eltitkolod az igazi éned a világ elől, mert úgy gondolod, hogy az úgy sem tetszene senkinek.
  • Folyamatosan engedelmeskedsz másoknak, bármit is kérjenek tőled, nem tudsz nemet mondani.
  • A közösségi médiát böngészve csak azt látod: mindenki boldogabb vagy sikeresebb, mint te.

Ismerd fel!

Miben mutatkozik ez meg?

Nos, általában elég könnyen tudhatod, mert valószínűleg az alacsony önbecsülés és a negatív énkép érzése tölt el ebben az esetben.

A “tünetek” azonban néha nem olyan nyilvánvalóak, különösen akkor nem, ha túlkompenzáló gondolkodásmódot alakítottál ki, amely ellensúlyozza a saját érzéseidet. 

Észrevetted már ezeket magadon?

  • Bizonytalanság és alacsony önbizalom
  • Képtelenségnek érzed elérni a céljaidat
  • Könnyen feladod
  • Mindig a legrosszabbat feltételezed
  • A visszahúzódás szükségességét érzed a szociális helyzetekben
  • Gyakran lehangoló érzésed van
  • Érzékeny vagy a kritikára
  • Nem tudod komolyan venni a bókokat

A következők szintén a kisebbrendűség érzésére utalhatnak, bár gyakran összetévesztik őket a túlzott magabiztossággal:

  • Túlzott versenyképesség
  • Perfekcionizmus
  • Folyamatos figyelemfelkeltés
  • Hibakeresés másokban
  • Lehetetlen bocsánatkérés

Mi ennek pontosan az oka? Ássunk le a gyökeréig!

Milyen tényezők okozhatják a kisebbség érzését?

Olyan ismétlődő helyzeteket élsz vagy éltél át, amelyekben kevesebbnek érezted magad, mint mások:

A szülői attitűd és nevelés: 

folyamatos rosszalló, negatív megjegyzések, a hibákat, hiányosságokat hangsúlyozó magatartás értékelések? Ha gyakran a többi gyermekhez voltál hasonlítva elképzelhető, hogy felnőttkorra is megtartottad ezt a szokást.

Ideje levetkőzni ezt a rossz rutint!

Megjelenés és kondíció:

mint például az aránytalan arc- és testvonások, súly, magasság, beszédhibák – mind-mind azt éreztethetik veled, hogy kevesebb vagy mint a többiek.

Pedig csodálatos vagy, ideje a legjobbat kihozni magadból!

Környezet:

Úgy érzed, hogy mindenki uralkodik feletted? A kollégák is alacsonyabb rangúként kezelnek, a főnököd pedig a te zseniális ötleteiddel nyűgözi le a partnereket anélkül, hogy megemlítené a neved? Akár a munkahelyeden, baráti társaságban vagy párkapcsolatban is érzed magad kisebbnek a másiknál.

Valósítsd meg te a saját terveidet!

Állj ki magadért – értékeld azt, aki vagy!

1.) Légy kedves önmagadhoz.

Mindig te vagy az első, aki rosszat gondol magáról: próbálj inkább kedves lenni. 

Gyakorold az öngondoskodást: egyél egészségesebb ételeket, gyakorold a meditációt, élvezd azokat a dolgokat, amiket szeretsz csinálni. 

2.) Vedd körül magad olyan emberekkel, akik felemelnek téged.

Vannak mérgező kapcsolataid? Ideje elvágni ezeket a szálakat! 

Ezek helyett a toxikus emberek helyett válassz olyan kapcsolatokat, amelyekben jól érzed magadat: legyél azokkal az emberekkel, akiknek úgy érzed, hogy tökéletesen elég vagy. Észre fogsz venni egy nagy változást az életedben.

3.) Tanulj meg nemet mondani.

Annyira tetszeni akarsz az embereknek, hogy soha nem mondasz nemet nekik: pedig kellene. 

Lehet, hogy nehéz lesz számodra, különösen azért, mert végtelenül bizonyítani akarsz: de a “nem” kimondása elengedhetetlen, ha le akarod vetkőzni a kisebbség érzését.

Ne csinálj semmit, ami nem hasznos vagy élvezetes számodra, csak azért, hogy az másoknak tetsszen: ez csak elvonja a figyelmedet attól, hogy önmagadra összpontosíts.

4.) Légy határozottabb.

Ha túlságosan félsz kipróbálni dolgokat, mert félsz a kudarctól, akkor ezen kell dolgoznod: elszalasztod a lehető legjobb lehetőségeket, mert túl sokat gondolkodsz. 

Az első személy, aki megakadályoz abban, hogy boldog vagy sikeres legyél, az te magad vagy. Nehéz bátornak lenni, de dönthetsz úgy, hogy most cselekszel: állj ki a saját ötleteid mellett, ne hagyd, hogy azt bárki elvegye tőled és learassa azokat a bizonyos babérokat!

5.) Vannak erősségeid, ideje felismerni őket.

Könnyű beleragadni a gyengeségeidbe, de nem ezek a dolgok határoznak meg.

Nagyon sok jó tulajdonságod van: vegyél elő egy papírt, és írj le mindent, amiben jó vagy. Rá fogsz jönni, hogy több erősséged van, mint hinnéd.

Kezeld önismerettel a kisebbségi érzésed:

Meg kell tanulnod, hogy miben vagy jó, hogy értékelni tudd önmagadat.

Könnyű lehet elvetni bizonyos dolgokat, amelyeket normálisan csinálunk, vagy olyasvalamit, amire mindenki képes, de ha visszalépünk, rájövünk, hogy valójában megvan bennünk a tehetség ezekhez a dolgokhoz.

Mindannyiunknak megvannak a saját egyedi jellembeli erősségei, amelyek azzá tesznek bennünket, akik vagyunk, és ahhoz, hogy vágyott életet teremtsünk, hangsúlyoznunk kell ezeket az erősségeket, és kevesebb időt kell töltenünk gyengeségeinkkel való koncentrációra.

Miután megismered egyedi erősségeidet, a te feladatod lesz, hogy azokat a lehető leggyakrabban használd:

ehhez azonban elengedhetetlen elindulni az önismeret ösvényén!

Hiszen a kisebbség érzése rengeteg boldogtalanságot jelent, amelyeket ​​gondolataink táplálnak.

Értékes és hatékony lehet, ha megvizsgálod saját gondolataidat, kiszélesíted a perspektívádat és megismersz néhány önismereti eszközt, amelyek segítenek neked ebben.

Az önismereti elvonulásunk keretein belül többek között ezekkel a módszerekkel ismerkedhetsz meg:

Jóga és meditáció: Kapcsold ki a gondolataidat, tekints befelé és hagyd, hogy a tested és a lelked összekapcsolódjon. Ezek a tudatosságépítő mozgásfajták szinte biztos, hogy változást fognak hozni az életedbe.

Csoportos beszélgetések: A szeretetteljes, nyitott és barátságos közösségnek köszönhetően több szempontot is megismerhetsz, amelyek segíteni fognak abban, hogy a saját perspektívádon kívül is megismerd a helyzetedet.

Szomatodráma: Tegyél olyan felismeréseket, amelyekre a táboron kívül biztosan nem lett volna lehetőséged. Dekódold a tested által küldött üzeneteket és ismerd meg gondolataid legmélyét, amelyek eddig elzárva pihentek benned.

Ahelyett, hogy megpróbálnál megfelelni a társadalom rosszul felfogott boldogságról vagy sikerről alkotott képeinek, tanuld meg elfogadni hiteles énedet:

hozd ki abból a legjobbat!

Várunk szeretettel külföldi vagy belföldi táborunkba, ahonnan rengeteg élménnyel fogsz távozni, de a kisebbség érzése biztosan nem lesz köztük.

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.