facebook pixel code

A párkapcsolat kihívásai – vizsgáld meg belülről!

Oszd meg te is:

Amikor belevágunk egy párkapcsolatba, sok elképzelésünk lehet arról, hogy milyen is lesz az együtt töltött idő.

Vizuáljuk, hogy ez a kiteljesedés érzését adja meg majd, boldoggá fog tenni bennünket és biztonságban érezhetjük magunkat – fontos helyet foglal majd el életünk középpontjában. 

Nagyon kevesen képzeljük el azonban azt, hogy kapcsolatunk egy napon a szomorúság forrásává válhat. Az ilyen érzés valóban elszigetelő és felkavaró élmény lehet. Úgy érezheted, hogy a kapcsolat az ellenkezőjét nyújtja annak, mint amit kellene: 

támasz helyett teherré válik.

Hogyan jutnak el idáig a párok? Gyakran hosszú időn keresztül történik, és ritkán csak egyetlen ok miatt következik be. 

Az életedben történő változások, például gyermekvállalás, egyikőtök új állása vagy költözés – nyomást gyakorolhatnak rátok, mint párra.

Vagy talán te és a kedvesed elvesztettétek a „szikrát” valahol az út során – lehet, hogy idővel egyszerűen megszokássá vált az, hogy együtt vagytok.

Ahelyett, hogy azt mondanád:

“Ebből elég volt, feladom!”

Sokkal inkább ideje a probléma mélyére ásni, hiszen ez sokkal összetettebb mint gondolnád.

Melyek a leggyakoribb párkapcsolati elakadások?

Kommunikáció hiánya 

A jó, egészséges romantikus kapcsolatot gyakran a jó kommunikáció jellemzi. Ezek a párok nyíltan és közvetlenül beszélnek egymással, ami lehetővé teszi számukra, hogy pontosan közvetítsék a szándékolt üzenetet: kihívások akkor jelentkeznek, ha ezeket félreértik vagy félreértelmezik.

Azok a párok, akik nem tanulnak meg tudatosan kommunikálni, problémákkal szembesülnek az intimitás, a konfliktusok és a kapcsolatuk növekedése terén. 

A valódi kapcsolat szempontjából kulcsfontosságú, hogy megértsd partnered belső világát, és ő is megértse a tiédet. Ha nehezen tudsz kommunikálni oly módon, hogy az fejlessze a kapcsolatodat, akkor idővel azt fogod tapasztalni, hogy eltávolodtatok egymástól.

Időhiány / időbeosztás ütközés

Egyszer csak arra leszel figyelmes, hogy alig látod a másikat, minőségi időnek pedig hosszú ideje nyoma sincsen. 

Sokszor az élet mozgalmassá válik, és az elkötelezett partnerből szobatárs lesz, aki szintén kimerült. Munka, gyerekek, szociális kötelezettségek; mindezek a dolgok minden időt igénybe vesznek, és még többet is, ha nem kezeled őket megfelelően. 

Érzelmi eltávolodás 

A partnered nem fektet annyi időt és erőfeszítést a kapcsolatba, mint korábban? Kerüli az intimitást? Jelentős ideig nem kommunikáltok és érzelmileg elszakadtok egymástól? 

Az érzelmi távolság gyakori jelenség a kapcsolatokban. Függetlenül attól, hogy partnered hajlamos “kijelentkezni”, és ez mindig is a kapcsolat része volt, vagy csak egy újabb fejlemény, számos oka lehet annak, hogy miért nincsen teljesen jelen. 

Ugyanúgy, ahogyan a partnered részéről, saját magadon is érezheted az érzelmi eltávolodás jeleit. 

Intő jelek arra, hogy probléma van a kapcsolatban:

Íme néhány figyelmeztető jel, amely arra utal, hogy kapcsolatodban nehézségek jelentkeztek:

1. Örökös és véget nem érő viták.

Minden pár veszekszik, és ez valójában egy egészséges kapcsolat jele – hiszen mindannyiunknak van véleménye. A harc akkor válik problémássá, ha túlságosan kritikussá, tiszteletlenné válik, és megterhelőbbé válik az összezörrenés, mint amit érzelmileg kezelni tudsz.

Ha mindig cserbenhagyjátok egymást, vagy vitáitok a legapróbb dolgoknál is ordibálásba torkollanak, az azt jelenti, hogy valami nincs rendben.

2. Bizalomnak jele sincs.

Az élet csúcs- és mélypontjain áthaladva képesnek kell lenned a partneredre támaszkodni. Bizalom nélkül nem lehet egészséges, tartós kapcsolatod, hiszen nem fogsz egy olyan fából megingathatatlan hidat építeni, amelyben nem bízol, hogy megtartana. 

3. A féltékenység úrrá lesz rajtad.

Mindannyian megtapasztalunk féltékenységet életünk során, amely kimerítővé válhat a kapcsolatunkban. Annak ellenére, hogy egy kis féltékenység normális, gyorsan egészségtelenné válhat, ha partnered felett birtoklóvá vagy irányítóvá válsz.

4. Nem töltötök együtt minőségi időt.

Az együtt töltött minőségi idő a kapcsolat egyik legfontosabb része. Ez a különleges alkalom arra, hogy nevess, hallgass, és értelmes beszélgetéseket folytass (a „Hogy telt a napod?”-on túl).

Ha azon kapod magad vagy a párodat, hogy egyre kevesebb időt töltötök együtt, vagy kerüli a közös tevékenységek szervezését, az gondot jelenthet.

5. Problémáid vannak a változással.

A változás és a növekedés a közös élet része, de viták forrásává is válhat.

Egyrészt egy szerető kapcsolat része, ha elfogadod partneredet olyannak, amilyen. Ha te vagy partnered folyamatosan próbáljátok megváltoztatni vagy irányítani egymást, az nem egészséges.

6. Az érzelmi szükségleteid nincsenek kielégítve.

Ha a párod nem elégíti ki érzelmi szükségleteidet, ez a magány vagy a neheztelés érzéséhez vezethet, ami méreg minden kapcsolatra.

Kulcsfontosságú, hogy mindketten ugyanazon az oldalon álljatok az igényeiteket illetően (például kommunikáció, kedvesség és tisztelet), és hajlandóak legyetek meghallgatni egymást anélkül, hogy elutasítóak vagy védekezőek lennétek.

A párkapcsolati mintáink összefüggnek-e az ellenkező nemű szülőkkel?

Mielőtt a szüleid a szüleid lettek volna, ugyanúgy szerelmes párok voltak, mint mindenki más. 

Fogták egymás kezét, vagy mutattak szeretetet egymás iránt? Jártak még randevúzni? Egyformán részt vettek a háztartási munkákban? Szép pillanatokat okoztak egymásnak?

Ha elváltak, akkor kedvesek és barátságosak voltak a másikkal körülötted, vagy egymás háta mögött szidalmazták a másik felet?

A szüleink kezdetben mindent modelleznek számunkra, beleértve azt is, hogy az emberek hogyan viszonyulnak a romantikához.

Azokat a dolgokat, amelyeket a szüleid kapcsolatában észrevettél, gyakran saját vágyaiddá teszed, mert láttad, hogy ez boldoggá tette a szüleidet. Még ha a végén valami olyasmit akarunk is a romantikus kapcsolatainkban, ami teljesen eltér attól, amit a szüleink között láttunk, tanuljuk és azonosítjuk azokat a dolgokat, amelyek a boldogtalanság forrásává váltak.

Akár hiszed, akár nem, közted és az ellenkező nemű szülőd közötti dinamika mindig szerepet fog játszani a romantikus kapcsolataidban – ezt egyszerűen nem lehet megkerülni.

Édesanyád vagy édesapád az első női vagy férfi példaképed – jó vagy rossz –, és ez a kapcsolat gyakran meghatározza, hogyan tekintünk az ellenkező nemre:

az elhagyástól való félelmet, a bizalom képtelenségét, az alacsony elvárásokat, sőt a bizonytalanság vagy a biztonság érzését is okozhatják a szüleink.

Érdemes ezeket felismerni, hiszen lehet, hogy a probléma nem a kapcsolatodban, hanem a belső világodban csírázik.

Önismeret és párkapcsolat viszonya

Ha párkapcsolati elakadásod van, először magadon kell dolgoznod!

Sokszor rossz oldalról közelítik meg az emberek a problémákat – kifelé nézel, nem befelé. Pedig magadban van a kérdéseidre a válasz.

Amikor a pároddal küzdesz, akkor magaddal is küzdesz. Minden hiba, amit bennük látsz, megérinti az önmagad által tagadott gyengeségeidet.

Az önismeret segít, hogy jobban megértsük és könnyebben eligazodjunk kapcsolatainkban. Akik ismerik magukat, azok meg tudják nevezni belső érzéseiket, meghallgathatják partnerük visszajelzéseit, kivehetik a részüket egy problémából, többek között más kapcsolati készségek mellett.

Ha észrevesszük, megfigyeljük és tanulunk a másokhoz való viszonyulásunk módjaiból, az drámai módon megnöveli azon képességünket, hogy helyrehozzuk a másokkal való kapcsolat megszakadását, és lépjünk egyet a növekedés irányába.

Miért látogass el egy önismereti táborba, ha kiutat keresel a párkapcsolati problémákból?

A mostani környezeted aligha alkalmas új megközelítések és problémamegoldási technikák kiötletelésére – a komfortzónád elhagyása azonban csodákra lehet képes.

Az utazást az újdonság varázsa és az egzotikus úticélok fogják jellemezni: a táborban pedig az érzelmi stabilitás elérése, önmagad megismerése, a relaxáció és a pihenés lép színre.

Akár a belföldi vagy külföldi önismereti tábor mellett döntesz, mindenképpen egy csendes, nyugodt, de ismeretlen környezetbe csöppensz, a figyelmed végre csak önmagadra irányul és arra, hogy a probléma mélyére áss.

Nagyon erős visszajelzés önmagunkról egy önfejlesztő utazás, hiszen az önismereti eszközök és módszerek segítségével:

  • Feltöltődhetsz testileg, lelkileg és mentálisan.
  • Az időeltolódás és a távolság maximális kilépést biztosít mindenféle otthoni rutin területről.
  • Tisztán láthatod a céljaidat, az igényeidet és saját magadat is. 
  • Rátalálhatsz a belső erőforrásaidra.
  • A jóga és a meditáció által a testedre hangolódhatsz.

Melyek azok az önismereti módszerek amelyek különösen jó hatással lesznek a párkapcsolatodra?

Meditáció 

A meditáció különösen jó eszköz az önismeret fejlesztésére, mivel lehetőséget kapunk arra, hogy ráhangolódjunk önmagunkra és elzárjuk magunkat a zavaró tényezőktől, ezért az elvonuláson minden nap előszeretettel tartjuk meg ezt a foglalkozást.

Kapcsolataid javulnak, amikor meditálsz, mivel jobban tudatában vagy annak, hogy mi történik veled belül, időt szakíthatsz a meghallgatásra, és megválaszthatod, hogyan reagálsz. 

Ez a tudatosság arra ösztönöz bennünket, hogy vegyük észre, hogyan érzünk, és hogyan éreznek mások. Empátiával, megértéssel megfontoltan állhatsz a konfliktusokhoz.

Érzelmek megosztása

Lehet, hogy ez nem meglepő, de az önfejlesztés egyik legjobb módja, ha megszokjuk, hogy megosztunk dolgokat másokkal – legyen szó a partnerről vagy a barátokról. 

Amikor arról beszélünk, hogy mi történik velünk, másokat arra invitálunk, hogy osszák meg tapasztalataikat – és az ő történeteik meghallgatásával saját magunkra is reflektálhatunk. 

Ez történik nálunk egy átlagos beszélgetés során a résztvevők között.

Ennek a gyakorlatnak a mindennapi életbe való beépítésének egyéb módjai közé tartozik egy randevú, ahol a „nagy” témák megvitatására koncentrálsz (például az értékek, a jövőd és az intimitás), vagy szánsz egy kis időt lefekvés előtt, hogy átbeszéld a napodat és megoszthasd kihívásaidat a partnereddel.

Coaching

Még akkor is, ha csak a stressz miatt kérsz segítséget, a coaching folyamatának nagy része magába foglalja múltbeli tapasztalataid megvizsgálását, és annak megfigyelését, hogy ezek hogyan formáltak téged, és hogyan keresztezik egymást gondolataid és érzéseid.

Ez egy nagyon hasznos folyamat lehet, ha többet szeretnél megtudni saját motivációdról és viselkedésedről – és mi képzettek vagyunk arra, hogy a megfelelő kérdéseket tegyük fel, és átadjuk azokat az „aha” pillanatokat. 

Sokan, akik részt vettek coachingon, elszántabbnak és figyelmesebbnek írják le magukat, mint korábban, és úgy érzik, hogy kapcsolatban vannak belső indíttatásukkal és motivációjukkal – tisztázták a céljaikat és azt, hogy ezek hogyan segítik majd elérni a kívánt párkapcsolatot.

A coaching gyakran segít az embereknek abban, hogy kapcsolódjanak összképükhöz, és felhívják a figyelmet arra, hogy mindennapi életük hogyan járul hozzá ehhez.

Ahhoz, hogy egy egészséges romantikus kapcsolatunk legyen, növelnünk kell öntudatunkat, és el kell indulnunk az őszinte önfeltárás és önmagunk birtoklása útján. 

Képesnek kell lennünk annak felismerésére, hogy különbözünk környezetünktől és más egyénektől; látnunk kell, hogy mit adunk bele a kapcsolatainkban – mit hozunk az asztalra.

Az önismeret őszinte és felszabadító lehet. Megkönnyebbülés, ha beismerjük magunknak (és végül másoknak) annak igazságát, hogy miért érzünk úgy, ahogyan gondolkodunk, és miért cselekszünk úgy, ahogy. 

És amint az öntudatosságunk megnövekedett, megkezdhetjük önmagunk elfogadásának útját – mert az önelfogadás, az önbizalom és az önreflexió az egészséges párkapcsolat egyik legfontosabb öszetevője.

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.