facebook pixel code


Ne húzd ki többet a lábad alól a szőnyeget – szabadulj meg az önszabotázstól!

Oszd meg te is:

Életed minden területén szeretnél a következő szintre lépni, de valami mégis az utadba kerül:

lehet, hogy te vagy az a „valami”?

Valamilyen mértékben mindannyian szabotáljuk önmagunkat. 

Lehet, hogy felhagysz a folyamatos edzéssel az ünnepek előtt: hiszen úgysem fogsz tudni ellenálni a finomságoknak, akkor pedig már amúgy is mindegy.

Esetleg lekésel egy randevút, amikor a dolgok komolyra fordulnak. 

Nehéz lehet legyőzni saját magunkat.

Ám amikor az önszabotáló viselkedés tartóssá válik, az életed minden területén kihívásokhoz vezethet, beleértve a munkát és a kapcsolatokat is.

 „ Miért csinálom ezt továbbra is? “

 „ Hogy történhet ez velem folyton? “

Gyakran felteszed magadnak ezeket a kérdéseket, amikor újra és újra kudarcot vallasz, vagy ha elakadsz?

Olyan minták csapdájába estél, amelyek problémákat okoznak az életedben, és megakadályoznak a céljaid elérésében. Bár megpróbálod megváltoztatni és megzavarni ezeket a mintákat, valahogyan mégis ugyanoda kerülsz.

Ha ez ismerősen hangzik, lehet, hogy szabotálod önmagad. Az önszabotázs olyan viselkedésekre vagy gondolati mintákra utal, amelyek visszatartanak, és megakadályozzák, hogy azt tedd, amit szeretnél.

Ami az önszabotázs mögött rejtőzik:

  1. Önértékelési problémák

Úgy érzed, nem érdemled meg sem a sikert, sem pedig a boldogságot. Amikor a munkád gyümölcse jó dolgokhoz vezet – legyen az anyagi haszon, a státusz vagy a hatalom növekedése –, akkor te magad rombolod a helyzetet. 

Miért van ez?

A kognitív disszonancia fogalma megvilágítja a választ: az emberek szeretnek következetesek lenni – tetteink általában összhangban vannak hitünkkel és értékeinkkel, így hibásnak, értéktelennek, alkalmatlannak vagy hiányosnak tartjuk magunkat. 

  1. Irányítási vágy

Jobb, ha kontrollálod a saját kudarcaidat, minthogy szembenézz azzal a lehetőséggel, hogy ő lep meg téged. Lehet, hogy az önszabotázs nem szép, de jobb, mint kipörögni a saját irányításunk alól. 

  1. Mások hatása

Hajlamosak vagyunk a következetességet választani a saját elégedettségünk helyett: ha megszoktad, hogy figyelmen kívül hagynak vagy rosszul bánnak veled, akkor furcsa módon megnyugtató, ha ilyen helyzetbe hozod magad. 

Valószínűleg egész életedben ott voltál, és bár lehet, hogy nem vagy boldog, az, amit már átéltél, sokkal jobb, mint az ismeretlen.

  1.  Puszta unalom

Időnként egyszerűen egyetlen gombnyomással szabotáljuk magunkat. Ha felveszed a harcot és drámát gerjesztesz, az felpörgethet, de természetesen ezek nem véletlenszerű cselekedetek. 

A legtöbb ember úgy gondolja az önmagunk szabotálása a sikertől való félelmet jelenti.

Te hogy vagy ezzel?

Honnan tudhatod, hogy te is az önszabotázs csapdába estél?

Mások hibáztatása, ha a dolgok rosszul mennek

Néha rossz dolgok történnek anélkül, hogy bárki is hibás lenne. Persze lehet, hogy bizonyos szerencsétlenségek valaki hibájából fakadnak, de ez nem mindig van így.

Ha hajlamos vagy máshol keresni a hibát, amikor nehézségekkel szembesülsz, érdemes lehet alaposabban megvizsgálni, milyen szerepet játszottál a történtekben.

Ha valami nem megy simán, inkább elhagyod a helyszínt

Nincs abban semmi rossz, ha továbblépsz azokból a helyzetekből, amelyek nem felelnek meg az igényeidnek: ez lehet néha a legjobb megoldás. De általában bölcs dolog gyorsan hátralépni, és először megkérdezni magadtól, hogy valóban megtetted-e a szükséges erőfeszítéseket. 

Talán úgy tűnik, hogy nem maradtál sokáig egyetlen munkahelyeden sem:

kiléptél, mert a felettesed tisztességtelenül bánt veled, ők engedték el a kezed létszámcsökkentés miatt vagy soha nem tudtál dűlőre jutni a kollégákkal.

Ezek megalapozott okok, de egy ilyen átható mintának több oka is lehet. Ha kételkedsz abban, hogy sikeres vagy-e a pozíciódban, akkor olyan dolgokat fogsz megtenni, amelyek megzavarják a teljesítményedet, vagy megakadályozzák, hogy boldogulj a munkában. Talán félsz a konfliktusoktól vagy a kritikától?

Az állandó halogatás

Előfordult már, hogy megakadtál, amikor fontos feladat állt előtted? 

Messze nem vagy egyedül ezzel.

Felkészültél, elvégezted az összes előzetes kutatást, leültél a kezdéshez, de rájöttél, hogy egyszerűen nem tudod, hogyan fogj hozzá. A motivációd teljesen eltűnt, így elkezded halogatni a feladatot: kitisztítod a hűtőszekrényt, átrendezed a dokumentumokat a gépeden vagy tovább nézed azt a sorozatot, amit 5 éve kezdtél el.

Finoman alááshatod magad (és árthatsz kapcsolataidnak) számos módon

Talán mindig készen állsz vitázni, még olyan dolgokon is, amelyek nem igazán számítanak, például, hogy ki választotta azt az éttermet, ahol azt a rendkívül rossz vacsorát fogyasztottad el.

Esetleg direkt olyasmit teszel, amivel reakciókat válthatsz ki a másikból, például rendetlenséget hagysz a konyhában, vagy szándékosan elfelejted a fontos dátumokat.

A másik oldalon lévő személy könnyen megsértődhet, vagy magára veheti a dolgokat, függetlenül attól, hogy az feléjük irányul vagy sem.

Lehet, hogy nehezen beszélsz az érzéseidről, különösen ha ideges vagy, tehát a hatékonyabb kommunikációs módszerek helyett a passzív agresszióhoz folyamodsz.

Olyan emberekkel randevúzol, akik nem valók neked

Az önszabotáló viselkedés gyakran megjelenik a kapcsolatokban.

Talán továbbra is hasonló típusú embereket keresel, bár kapcsolataid mindig rosszul végződtek? 

Olyan partnert választottál, akinek nagyon eltérő céljai vannak a jövőre nézve?

Egy olyan kapcsolatban maradtál, ami nem vezet sehova?

Ha ezekbe a mintákba esel, megakadályozod magad abban, hogy találj valakit, aki hosszú távon a párod lehet.

Problémák az igényeid megfogalmazásával

Ha nehezen tudsz felszólalni önmagadért, akkor nehezen tudod kielégíteni minden szükségletedet.

Képzeld el, hogy sorban állsz a szupermarketben egy szendviccsel a kezedben, amikor valaki egy tele kosár élelmiszerrel vág eléd. Sietsz, hogy visszatérj a munkába, de nem tudod rávenni magad, hogy bármit is mondj, így elkésel egy olyan találkozóról, amelyet nem engedhetsz meg magadnak.

Úgy érzed, hogy sosem teljesítesz elég jól.

Az emberek gyakran sokkal magasabb mércét állítanak fel maguknak, mint másoknak. 

„ Semmit nem tudok jól csinálni. “

„ Hú, nagyon elrontottam. Szörnyű vagyok ebben.”

Így veszed el magadtól a kedvet a kihívások teljesítésétől még azelőtt, hogy elérhetnéd a sikereket. 

Ez a karrieredre is igaz.

Így akadályozod meg magad a karrier sikerek elérésében.

Az önszabotázs életünk és karrierünk során bármikor megtörténhet: szándékos taktikákról beszélünk, amelyek célja az  elbukásunk megszervezése. 

Lerombolni a karrierünket, a saját két kezünkkel, amivel felépítettük.

Sok ok a félelemből fakad: a jövőtől való félelem és a jó munkavégzés következményei. 

„ Ha ebben a pillanatban küzdök ezzel a papírral, projekttel, feladattal, akkor mi jön ezután? Azt várják majd tőlem, hogy jobb legyek. A hírnevem nőni fog, tehát nőni fognak az elvárások is velem szemben, ahogyan a munkaterhelésem és a rám nehezedő nyomás is. “

Tehát tudatosan – vagy gyakrabban tudat alatt – összebeszélünk önmagunkkal: teszek valamit, hogy meggátoljam ezt a növekedést, ami megvéd a közelgő jövőtől. 

Itt megállok, hogy biztonságban legyek.

De a következőképpen legyünk biztonságban: ismerjük fel, hogy mindannyiunknak megvan a képessége az önszabotázsra, és megvan a hatalmunk annak megállítására.

Kerekedj felül ezen a rossz szokáson! 

Készíts egy listát azokról a dolgokról, amelyek megakadályozzák, hogy megszerezd azt, amit szeretnél. Szánj időt arra, hogy felmérd, miért akarod ezt, és valósítsd meg a céljaidat. 

Nézd meg, mi tart igazán vissza. 

Határozd meg azokat a kis dolgokat, mint a panaszkodás, amelyek visszatartanak a nagyobbakkal együtt.

Ha félsz a kudarctól, fontold meg, hogy felsorolod a múltban elért sikereidet. Vess egy pillantást mindazokra a csodálatos dolgokra, amelyeket már elértél. Próbálj meg emlékezni arra, hogy min mentél már sikeresen keresztül, és dolgozz az önbizalmad növelésén. 

Próbálj meg emlékezni arra, hogy az is rendben van, ha néha valami nem sikerül: nem lehetünk mindig tökéletesek, és nem mindig kapjuk meg, amit akarunk. Ennek elfogadása nem korlátozhatja az önmagunkba vetett hitünket, ehelyett el kell vezetnie bennünket annak megértéséhez, hogy tovább kell dolgoznunk önmagunkon, és nyitottnak kell lennünk az új lehetőségek előtt.

Ne koncentrálj arra, hogy szerinted mit csinálsz rosszul, és dolgozz azon, hogy felismerd, mit teszel jól. Hagyj magadnak időt a kikapcsolódásra: jól kell érezned magad ahhoz, hogy túllépj a félelmeiden.

Legyél most te a prioritás!

Az önmagad fontossági sorrendbe való beiktatása segít növelni az önbizalmadat és lehetővé teszi, hogy jobban és felkészülten tudj szembenézni a félelmeiddel, és túllépj az önszabotázson.

Egy igazán hatékony megoldás!

Fontold meg, hogy részt veszel egy önismereti elvonuláson, hiszen néha beszélnünk kell arról, hogy mi történik, hogy megértsük, miért veszünk részt saját magunk szabotálásban. 

Az önfejlesztő táborainkban amellett, hogy elhagyhatod a komfortzónádat és varázslatos helyszínekre látogathatsz el: egy igazán nagy lépést is tehetsz.

Megismerheted az erősségeidet és gyengeségeidet, így pontos képet kapsz arról, hogy semmi okod kételkedned magadban: amiben igazán kiemelkedő vagy, azt sikerre válthatod, amiben pedig nem, azt fejlesztheted.

Nyerj önbizalmat, magabiztosságot, tegyél felismeréseket és figyelj befelé.

Ahogyan szépen lassan feltérképezed a lelked, úgy az eddig kergetett álmokat reális célokat fogják leváltani, amelyeket saját belső erődből érhetsz el.

Ha úgy érzed, hogy segítségre van szükséged, hogy túllépj a negatívon, és kidolgozz egy tervet: akkor itt a helyed!

Tedd magad prioritássá, és vedd fel velünk a kapcsolatot, ha úgy érzed, hogy a saját magad által felállított akadályoktól riadsz vissza – vagy buksz bele.

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.