facebook pixel code

Milyen az empatikus, jó vezető?

Oszd meg te is:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

A vállalatok számára kritikus fontosságú, hogy hatékony vezetőket nevezzenek ki, akik képesek segíteni a szervezet fejlődését a virágzó és a kihívásokkal teli időszakokban egyaránt. Ehhez túl kell tekinteni a vezetők és HR vezetők fejlesztésének hagyományos stratégiáin, hiszen a sikerhez ma már fontosabb készségek szükségesek. 

Az egyik ilyen képesség, talán váratlanul, az empátia – az emberekkel való együttérzés, amely létfontosságú vezetői kompetencia.

Az empatikus vezetés azt jelenti, hogy a vezető pozíciót elfoglaló személy képes megérteni mások szükségleteit, tisztában van érzéseikkel és gondolataikkal. Sajnos gyakran “puha készségnek” tartják az empátiát, azonban a mai sikeres vezetőknek inkább személyközpontúaknak kell lenniük és képeseknek kell lenniük arra, hogy jól működjenek együtt különböző csapatokkal, országokkal, kultúrákkal és háttérrel rendelkező emberekkel.

Az együttérzés, a másokkal való kapcsolat kialakítása rendkívül fontos, mind személyesen, mind pedig szakmai szempontból. A munkahelyi empátia demonstrálása az érzelmi intelligencia és a vezetői hatékonyság kulcsfontosságú része, általában javítja az emberi interakciókat is, hatékonyabb kommunikációhoz és pozitív eredményekhez vezethet mind munkahelyi, mind otthoni körülmények között.

Mi is pontosan az empátia és az együttérzés – mit jelent ez a munkahelyen?

Az empátia az a képesség, amely során észleljük és átérezzük mások gondolatait, érzelmeit vagy tapasztalatait, és kapcsolódni tudunk hozzájuk. 

Együttérzés az emberekkel, a kapcsolatok fejlesztése érdekében. 

A magas empátiával rendelkező személyek jártasak abban, hogy megértsék a helyzetet a másik személy  szemszögéből, és együttérzően képesek reagálni. A munkahelyen ez egyszerűen azt jelenti, hogy a vezető valódi, empatikus kapcsolatokat tud kialakítani alkalmazottaival, amelyek javítják a teljesítményt is.

Az empatikus viselkedés azt érezteti a dolgozókkal, hogy meghallgatják és megbecsülik őket, ami növelheti az elkötelezettséget, a morált, a lojalitást és a produktivitást. 

Együttérzőek vagyunk.

Az együttérzés pedig gyakran nagy mértékben hozzájárul a kapcsolatok javításához.

Főnök vs vezető, te tudod, hogy mi a különbség?

Minden szervezet sikere mögött kulcsfontosságú tényező az alkalmazottak számára a vezető, amely a jobb teljesítményre ösztönzi őket. 

Egy főnök is lehet vezető, de nem minden főnök vezető.

E két személyiség jellege és jellemzői között van egy bizonyos elhatárolási vonal, mégis gyakran keverjük a kettőt.

A főnök

A főnök olyan személyre utal, aki a munkavállalóért vagy egy szervezetért felel. Olyan, akinek a dolgozók beszámolnak, vagyis a munkaerő közvetlen felügyeletét végzi el. Ellenőrzést gyakorol az alkalmazottak felett, feladatokat oszt ki számukra, és bizonyos kérdésekben jogosult döntéseket hozni.

A vezető

A vezető kifejezést olyan egyénként definiálják, aki képes befolyásolni és inspirálni másokat a célok elérése érdekében. Olyan ember, aki domináns pozíciót tölt be, és példát mutat másoknak. Vízióval rendelkezik, elkötelezett marad a célja iránt és folyamatosan törekszik annak elérésére. 

Főbb különbségek a főnök és a vezető között:

  1. A főnök erős kézzel irányít, míg a vezető bizalommal motivál és inspirál.
  2. A főnök tekintélye félelmetes lehet, a vezető azonban magatartásával, jóindulatával és jellem minőségével szerez tiszteletet magának.
  3. A főnök mindig profitorientált. Ezzel szemben a vezető emberközpontú.
  4. A főnök szabványok, a szervezet normái és szabályai alapján hoz döntéseket. Szemben azzal a vezetővel, akinek döntései az értékeken alapszanak.
  5. A főnök hibáztat probléma esetén és rámutat arra, aki tévedett. A vezetővel ellentétben, aki azonosítja a problémát és igyekszik azt minél előbb orvosolni.

Empátia a vezetésben, miért nélkülözhetetlen?

Talán nem az empátia az első tulajdonság, amire egy jó vezető esetében gondolsz. 

Azonban az egyik legfontosabb.

Az empatikus vezetés előnyei tagadhatatlanok, különösen a jelenlegi körülmények között. Jelentős pozitív hatása van a munkavállalók moráljára, termelékenységére és hűségére; és az alkalmazottak mentális egészségére  is. 

Egy jó, empatikus vezető rugalmas és mérlegeli azt, hogy dolgozói milyen helyzetben vannak és ennek megkönnyítésében segítő szerepet játszik, nehéz élethelyzetek esetén pedig ember tud lenni. Egy empatikus vezető vagy HR vezető irodai napjai nem csak a munkáról szólnak: a munkaidő során emberi beszélgetéseket is folytatnak. 

Kérdeznek, érdeklődnek és odafigyelnek másokra. 

Ha megértjük csapatunkat és figyemesek vagyunk, jobban átlátjuk az előttünk álló kihívásokat.

Az empátia lehetővé teszi, hogy biztonságban érezzék magukat a cég dolgozói kudarcaikkal szemben.

A jó vezető nem hibáztat, hanem meg akarja érteni a gyenge teljesítmény mögött meghúzódó okokat. Az empátia lehetővé teszi a vezetők számára, hogy segítsenek a küzdő munkavállalóknak javulni és kiemelkedni a problémák sokaságából.

Vezetőként empatikusan kell, hogy bánj a csapatoddal és megláthatod, hogyan építenek fel együtt egy erős és virágzó szervezetet.

Rengeteg vezető kigyomlálja magából az empátiát, mert véleményük szerint nehezebb következetesnek lenni, hogyha túl együttérzőek a munkavállalókkal. 

Pedig csak körültekintően kell empatikusnak lennünk.

Az empátia és a megértés hátulütői, mi van akkor, ha túl sok?

A vezetőknek folyamatosan kemény döntéseket kell meghozniuk, hogy lépést tarthassanak a változás gyors ütemével, és megfeleljenek az érdekelt felek igényeinek.

Túl sok példa van olyan szervezetekre, amelyek nem hozták meg azokat a kemény döntéseket, amelyek szükségesek voltak a sikerhez.

Miért?

Mert a túlságosan empatikus vezetők elveszíthetik azt a képességüket, hogy meg tudják ítélni azt, hogy mit akarnak vagy mit kell tenniük a nagyobb siker elérésének érdekében. Az empátia nem szolgálja a vállalatot, csapatokat vagy alkalmazottakat, ha akadályozza a vezetőket a szükséges kemény döntések meghozatalában.

Vezetői vagy HR vezetői  szempontból fontos megérteni azt, hogyan lehet egyensúlyban tartani az empatikus érzelmeket és meghozni azokat a kemény döntéseket, amelyek a csapat és a szervezet általános javát szolgálják. Például az, hogy el kell bocsátania egy személyt, minden vezető számára nehéz döntésnek kell lennie, mivel számos negatív következménye van. 

Azok a vezetők, akik nehéz döntéseik során egészséges empátiát tanúsítanak, olyan kultúrát teremtenek, amelyben az alkalmazottak biztonságban érzik magukat, megbecsülik őket és képesek jó munkát végezni.

Keressük az arany középutat!

Önismeret és együttérzés, azaz hogyan kezdjünk el empatikusak lenni?

Az önismeret és az empátia nagyon szorosan kapcsolódnak egymáshoz. Amint tudatosul bennünk, hogy kik vagyunk, jobban meg tudjuk érteni a különbségeket önmagunk és mások között, és azt, hogy mi teszi őket azzá, akik.

A legjobb vezetők segítik alkalmazottaikat abban, hogy öntudatosak és empatikusabbak legyenek, ehhez azonban először nekik kell ismerni önmagukat.

Nem meglepő, hogy mind az önismeret, mind az empátia az érzelmi intelligencia mögött álló két fő pillér. 

Értelemszerűen, amikor jobban tudatában vagyunk önmagunknak, akkor tudatosabbá válunk másokkal is. Mivel az én / más kettősség világosabbá válik, és kezdjük felismerni, hogy gondolkodásunk és érzéseink során miként hasonlítunk és különbözünk másoktól. 

Lehetetlen másokkal együttérezni, ha úgy gondolod, hogy mindenki pontosan ugyanolyan, mint te.

Megvizsgálni félelmeiket, reményeiket és vágyaikat: csak akkor tudjuk, mi a legjobb számunkra, ha öntudatba kezdünk. Így személyes meglátásaink alakulnak ki, amelyek megalapozzák az igazi, erőteljes és jó vezetést.

Fejleszthető-e az empátia és a megértés?

Igen! 

Ha nyitottak vagyunk.

De mi az, ami empatikusabbá tehet?

Szomatodráma

A szomatodráma érdekes és kreatív önismereti módszer, amely lehetőséget nyújt a test és a tudat közötti kommunikációra, teret nyitva a saját testünkkel való érzelmi kapcsolatunk számára.

A folyamat során számos lehetőség kínálkozik arra, hogy találkozhassunk belső, gondosan összecsomagolt érzéseinkkel, amelyek akár öntudatlanul is befolyásolhatják életünket és reakcióinkat. 

Ezek gyakran fizikai tünetek képében jelentkeznek. 

A játék során a tapasztalatok elmélyülésével legtöbbször nagy empátiával és valódi koordinációval közelítjük meg tüneteinket, így mi is sokkal empatikusabbá vállhatunk. 

Business coaching

A business coaching bizalomra, együttműködésre és tiszteletre épülő partnerség.

A cél az ilyen alkalmak során a siker elérése érdekében az, hogy a belső és külső érzelmi, kapcsolati és kulturális területeid kifinomult megértésével jó vezető lehess.

A saját érzelmek megértése a másokkal való kapcsolatban hatékonyabb és sikeresebb vezetést eredményez. A jó és hatékony vezetők és HR vezetők azok, akik betekintést engednek saját érzelmeikbe és gondolataikba, de tökéletesen értik szervezetük egyéni, kapcsolati és kulturális dinamikáját is. A coaching segít, hogy empatikusabbá, ezáltal pedig hatékonyabb vezetővé válhass.

Megismerhetjük-e valaha önmagunkat teljesen, száz százalékosan? 

Erre a kérdésre nehéz válaszolni. 

Az átható önismeret azonban erre méltó törekvés. Ez nem csak abban segít, hogy fejleszd önmagad. Javítja a képességeidet is arra, hogy valódi és értelmes módon együtt érezhess másokkal és őszinte kapcsolatokat alakíthass ki másokkal.

Tedd meg az első lépést az együttérzés, a megértés és a jobb emberi kapcsolatok felé!

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Wellbeing

Énidő – a kiegyensúlyozottság kulcsa

Gyors tempójú világban élünk, amely tele van soha véget nem érő információáramlással, olyannyira, hogy nagyon ritkán töltünk időt önmagunkkal minden egyéb zavaró tényező nélkül.  Az

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.