facebook pixel code

Bali – lépésről lépésre

Oszd meg te is:

Bali hangulata

Talán elsőre azt gondolnánk, hogy utazási célpontunk a nyugalom szigete, de bátran állítom, hogy Bali maga az Élet! Magyarországtól nagyjából 11.000 km és 16,5 órás repülőút választja el a földgömb másik oldalán található kicsiny szigetet. De mégis mitől ennyire különleges?

Amikor először éreztem a kis indonéz gyöngyszem talaját a lábam alatt, a hely atmoszférája könnyeket csalt a szemembe. Forró levegőjével és a mosolygó helyi lakosokkal azonnal levett a lábamról. Bali lakossága ma már elég vegyes, de főként a hindu vallás jellemző és ez a szellemiség tölti be világukat. A nyugati emberekhez képest picik, vékonyak, kedvesek, mosolygósak, közvetlenek. A játékos humor könnyedén előkerül belőlük bárhol, amerre járunk.

Már ez a közvetlenség is fellazítja a nyugati ember határtartóbb világát. Mindez csak fokozódik, amikor kijutunk a fővárosból, Denpasarból, és körbevesz minket a természet megannyi változatos csodája. Balit óceánok és tengerek határolják, és a haragos kéktől a türkizen keresztül megvillantják a bennük rejlő hatalmas erőt, ahol az ember ha nem tiszteli eléggé a vizet, könnyen meglepődhet mire képes. És vannak kimondottan kellemes, nyugodt fodrozódások, melyek a vulkanikus homokon szinte hófehérnek tűnnek. Sosem láttam még ehhez hasonló változatosságot.

Itt a zöld szín kedvelői is kiélhetik magukat, hiszen a természet olyan gazdag áldással borított be mindent, hogy a dzsungeltől az átláthatóbb rizsteraszokig, a hegyektől a vulkánig, a varázslatos és sokszor ködben, párában úszó misztikus tavakon át úgy érezhetjük, hogy a hely csupa titok s mindig újabb meglepetésekkel vár.

Az sem ritka, hogy spirituális emberek úgy gondolnak a szigetre, hogy különleges szakrális, azaz természet feletti erőkkel megáldott, ami nem csoda, hiszen valóban magával ragadó a sokszínűsége. Többszöri kintlét után is az a tapasztalatom, hogy nincs az a fénykép, ami visszaadja a hely színeit, hangulatát. Mindemellett az is különleges tapasztalat, hogy a helyi emberek kora reggeltől késő estig nyüzsögnek, motoron ülnek, és az az érzetünk, hogy folyamatosan mennek valahová.

Vannak parkolók, ahol több száz motort látunk, nincsenek buszok, nincs tömegközlekedés, családok közlekednek egy robogón, telefonálnak, árut szállítanak, alszanak, külön életet élnek, miközben mozgásban vannak az utakon. Hihetetlenül elfoglaltnak tűnnek. Ugyanakkor ebben a lüktetésben bármikor észrevehetünk egy szabadtéri imahelyet, vagy ücsörgő, nevetgélő kis csoportokat, az út szélén mindenhol istenségek szobrait kihelyezve, virágok, gyümölcsök színes standjait. Utunk során nem ritka, hogy amikor jobbra nézünk dzsungelt látunk, balra rizsföldeket, majd egy folyó völgye impozáns hegyek közt, és pár pillanat múlva ott a tenger.

Tradíciók

Hagyományaik, szertartásaik, ruháik színesek, rendkívül látványosak. Mivel szinte minden nap ünnepelnek valamit és még egy temetési szertartást is akár ünneplésnek vélhetünk, ezért szinte lehetetlen elkerülni, hogy bevonódjunk tradícióik világába. Ahhoz, hogy picit jobban megismerhessük őket, sok időre lehet szükség. A mi szokásaink, életünk, hagyományaink olyannyira eltérőek, hogy szinte lehetetlen magunktól rájönni, hogy mikor állunk épp valamilyen különleges szent hely falai előtt, hol kezdődik egy királyi palota, mikor botlunk egy színházba, és melyik kis jelentéktelennek tűnő kapu mögött húzódik egy csodálatos kert, egy hangulatos resort, vagy egy jelentéktelen ösvény mögött hol tárulhat elénk a pálmaligettel szegélyezett királykék óceán.

Szinte lehetetlen nem elvarázsolódni, ámulatba esni. Annyira tömény, olyan sok az inger, hogy az itthoni időhöz képest 7 óra időeltolódást szinte egy nap alatt elfelejtjük. Berögzült szokásaink, kávézási időpontjaink, evési szokásaink köddé válnak, és csak néha egy fáradtabb pillanatban eszmélünk rá, hogy még ma sem nyúltunk a mobilunkért, nem aggódtunk senkiért otthon, nem gondoltunk a munkahelyünkre, s eltörpül minden, ami otthon annyira de annyira elengedhetetlennek tűnik. Ez az igazi varázslat. Az igazi áthangolódás. Nem ritka, hogy az ideutazó emberek arról számolnak be, hogy az itt töltött idő után megváltozik bennük valami. Én úgy vélem, valami felébred. Felébred az Élet.

Az ember megtelik színekkel, a természettel, kedvességgel, belső csenddel, mely nagyon hasonlít egy jó értelemben vett a világtól elvarázsolt, lenyűgözött gyermek belső világához. Újraindul bennünk sok minden. Hagyományaik közt szerepel a természetes gyógymódok napi szintű használata, természeti kincseikből könnyedén állítanak elő gyógyító szereket, ételeket. Bármerre járunk, mindenhol találunk masszázs szalonokat, talpmasszázsra szakosodott helyeket, ahol kipihenhetjük magunkat. Sokféle illatot használnak, virágaikból olajokat, szappanokat, mindenféle pipere dolgokat állítanak elő.

Nehéz megúszni, hogy elcsábuljunk a sok apró csecse-becse között. Könnyen átcsúszhatunk egy olyan állapotba, mint amikor a gyerekek legszívesebben mindent megvennének, és szempontjaik semmiképp nem a hasznosságon sokkal inkább az érzéketeken, érzelmeken alapulnak. Ugyanez tapasztalható a tengerparti standokon tündöklő mandalás kendőkkel is, melyekből csak kettőt vinnénk, de mindegyik tetszik, ezért jó, ha öt darabnál megállunk.

És akkor még nem meséltem nektek a különleges csokigyárakról. Balin több csokigyár található, a kis üzemtől a komolyabb gépesített csarnokig. A nagyobb üzemekben akár 50-60 -féle csokit is kóstolhatunk finom kávék kíséretében, és csak imádkozhatunk, hogy a telepakolt táska tartalma épségben hazaérjen, hiszen az állandó hőmérséklet 30-33 fok.
A szigeten több helyszínen elkészíthetjük életünk legvarázslatosabb fotóját, de arra számítani kell, hogy a jó megjelenéshez extrém praktikákra van szükség a magas páratartalom és a meleg miatt. Még egy párataszító hajlakk sem vizsgázott jól, ezért én a távolról lőtt fotókra esküszöm.

Ubud

A térség egyik legkedveltebb központja Ubud, ahol egy kis nyüzsgő város vár ránk a rizsföldek és a dzsungel szívében. Tulajdonképpen ebben a térségben választhatjuk a légkülönbözőféle hangulatú kiránduló és szálláshelyeket. A párezer forintos apartmantól a pazar luxushotelig minden elérhető 30km-es körzetben. Ugyanez jellemző a boltokra is, a piactól a különleges üzletekig nézelődhetünk és vásárolgathatunk kedvünkre. A vásárlási szokások is eltérnek ezeken a helyeken, mert ott, ahol az árakat látjuk az árcédulán, tilos az alkudozás, míg a többi helyen szinte kötelező. Nem messze a várostól van egy izgalmas gyümölcspiac, ahol még fűszereket és kézzel készült ékszereket is találunk. Itt találkozhatunk olyan balinéz árussal is, aki magyarul beszél hozzánk. De azért érdemes odafigyelni, hiszen a turistákból élnek és nem szégyenlősek a túlárazás tekintetében.

Ubudban szinte kihagyhatatlan látványosságnak számít a majomerdő. Ha láttad a dzsungel könyvét és tetszett, ez is érdekes lesz. Hangulatos régi épület, ösvények, dzsungelre való rálátás és a majmok szüntelen figyelme teszi izgalmassá az itt töltött időt. Ubud sok szempontból figyelemre méltó. Az aranyban bővelkedő királyi palota, az étterem, melynek kertjében óriási területen lótuszvirágok, s emögött színház, a változatos éttermek, kávézók, kicsiny üzletek, felvonulások izgalmas forgataga jellemzi a várost.

Még mindig ebben a térségben, ha picit feljebb utazunk, és szeretjük a kalandokat, akkor kihagyhatatlan élmények közé sorolható az Agung folyón elérhető rafting túra. A gyakorlott helyi túravezetők vidám hangulattal visznek végig a szinte filmbe illő, vízesésekkel tarkított szelíd folyón. Vannak szakaszok, amelyek már kisebb gyerekekkel is bátran bejárhatóak.

Nusa Penida, Lembongan

Ha a vízi élményeknél maradunk, akkor a szigettől fél óra- negyvenöt perc hajóúttal elérhetőek ezek a pici szigetek. Amennyiben kedveled a türkiz gyönyörű árnyalatait, ki ne hagyd őket. A lenyűgöző fehér homokos partokon kellemes strandolást kínálnak az óceán lágy habjai. Csak ne lepődj meg, ha néha alig hiszed el, hogy igazi amit látsz! Lenyűgöző.

Sikerült meghoznunk a kedved egy utazáshoz? Gyertek akár velünk, és akkor nincs más dolgotok, mint bepakolni a bőröndbe és nekivágni ennek a fantasztikus kalandnak. Balin szervezett elvonulásaink itt elérhetőek.

Elvonulás 2021

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!