Valószínűleg te is tudod, milyen érzés stresszesnek lenni a munkahelyeden.
A kissé stresszes érzés normális, de ha elkezdi befolyásolni a boldogságodat az fizikai betegségekhez, valamint mentális egészségi problémákhoz vezethet.
A projektek és megbízások megállás nélkül érkeznek, minden egyes megválaszolt e-mailt követően három újabb érkezik, a telefonok csengenek és új megbeszéléseket ütemeznek.
A nagy nyomás mind munkavállalóként, mind pedig vezetőként jelen van a mindennapokban, ez az egyik leggyakoribb oka a betegszabadságnak is.
A munkával kapcsolatos stressz leggyakoribb oka a munkahelyi nyomás, a rossz szervezés és a vezetők hozzáértésének hiánya. Míg egyesek nyomás alatt jobban teljesítenek , és a lehető legjobb munkát végzik a küszöbön álló határidővel, mások nagyon stresszesnek találják az ilyen típusú kihívásokat.
Mit nevezünk pontosan munkahelyi stressznek?
Amikor rád zúdul a stressz, tested és az elméd azonnal reagál, aktiválva egy fizikai reakciót. A szíved gyorsabban ver, a lélegzeted felgyorsul, és izmaid megfeszülnek. A szorongást és a negativitást azonban nem könnyű leküzdeni.
De mi történik akkor, ha minden nap stresszes tapasztalatokkal találkozol a munkahelyeden?
Ha ez az érzés nem szűnik meg?
Idővel ez krónikus munkahelyi stresszhez vezethet, amelyet burnoutnak neveznek. A kiégés figyelmeztető jelei a kimerültség, a cinizmus és az eredménytelenség érzése. Egyes munkához kapcsolódó stresszorok szorosan összefüggenek a kiégéssel. Ilyen például, ha túl sok a munka vagy túl kevés az önállóság, a nem megfelelő fizetés, a nem hatékony csapatmunka, iilletve az igazságtalanság vagy tiszteletlenség érzése.
Munkavállaló szempontjából:
Már a munkanapot megelőző este arra leszel figyelmes, hogy görcsben van a gyomrod, azon jár az agyad, hogy holnap reggel, ébredés után mennyire rosszul fogod érezni magad.
A munkahelyi stressz klasszikus érzete, mikor munkaidőn kívül ránézel az e-mailekre, mire a nyomás és a stressz szinte hatalmába kerít. Nem tudsz relaxálni, kikapcsolódni, hiszen gondolataid folyamatosan pörögnek.
- Hangulatingadozás
- Alacsony energiaszint, alváshiány
- Fejfájás és hányinger
- Gyors szívverés és mellkasi fájdalom
- Gyakori megfázás és fertőzések
Vezető szempontjából:
Ha munkavállaló vagy, talán azt gondolod, hogy a vezetők élete csak játék és mese.
Nagyot tévedsz!
Vezető pozícióban sokszor még nagyobb a stressz, hiszen ilyenkor nemcsak magadért vagy felelős, de akár egy több száz emberből álló csapatért is.
A vezérigazgatók és a magas pozícióban dolgozók csendben szenvedik el a munkahelyi stresszt, hiszen mint a cég gerince, tartaniuk kell magukat.
Pedig ugyanazokat a tüneteket élik át, amelyeket te is.
Miért?
- óriási teher a vezetés
- nagy sikert kell beteljesíteniük, hiszen ezt várják el tőlük
- támadásnak vannak kitéve munkájuk végzése miatt
- döntéseiket folyton megkérdőjelezhetik
- folyamatosan mély érzelmeket élnek át – bánat, félelem, kétségbeesés, együttérzés, tehetetlenség, szánalom és düh; a túlélés érdekében megpróbálják visszafogni érzéseiket és elrejteni ezeket
Nagy erőfeszítéseket tesznek akár kimerülésig, akár látható eredmények nélkül. Az ilyen helyzetben lévő emberek dühösnek, tehetetlennek, csapdába esettnek és kimerültnek érzik magukat: kiégnek. Ez az élmény intenzívebb, mint amit általában stressznek nevezünk.
Hogyan hat ki a munkahelyi stressz a mentális egészségedre?
Az ilyen, munkához kapcsolódó stresszoroknak történő hosszú távú kitettség befolyásolhatja a mentális egészséget, bizonyos esetekben ez megalapozza a súlyos mentális egészségi problémákat.
Mindemellett a munkahelyi stressz magas szintje hatással lehet a fizikai egészségre is. A stressz megzavarhatja a testi rendszereket és növelheti a betegségekre való hajlamot. Például a kortizol stresszhormon ismételt felszabadulása megzavarhatja az immunrendszert, és növelheti az autoimmun rendellenességek, a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának valószínűségét. A krónikus stressz az egészségre is hatással lehet azáltal, hogy zavarja a kiegyensúlyozott étkezést és az alvást.
Mindezek alapján kijelenthetjük, hogy a munkahelyi stressz károsíthatja a vállalatokat vagy szervezeteket is.
Hiszen a kiégés csökkenti a munka termelékenységét, növeli a távollétek számát és konfliktushoz is vezethet a munkatársak között, ami még több stresszt okoz a munkahelyen.
Mit tapasztalunk mi másokon, vezetőként?
A legtöbben már bő másfél éve otthonról dolgozunk. Nehéz lesz visszatérni majd a korábban megszokott mindennapokba, így rengetegen félnek attól, hogy a jövőben személyesen kell-e újra helytállniuk.
Miért lehet ez?
Megoszlanak a vélemények arról, hogy a korábbi működési rendbe térnénk-e vissza vagy inkább továbbra is otthonról dolgoznánk.
Vannak azok, akik mindenképpen visszamennének, több szocializációra vágynak. Nekik hiányzik az, hogy összeüljenek a munkatársaikkal egy kávéra a szünetben, hogy megvitassák az aktualitásokat és a problémákat.
Az érem másik oldalán viszont örülnek annak, hogy otthon lehetnek. Hatékonyabban végzik a munkájukat, a saját tempójukban dolgozhatnak. Időt takarítanak meg, hiszen nem kell a dugóban ülni vagy parkolóhelyet keresni.
Azonban a home office is ugyanúgy okozhat munkahelyi stresszt.
Míg az irodában megbeszéltük a felmerülő nézeteltéréseket, most otthonunkban magunkba fordulva kell kezelnünk ezeket a helyzeteket.
Vezetőként ilyen helyzetben fenntartani a jó csapatot szinte lehetetlen feladat.
Új embereket vettél fel, akiket online kell hatékonyan integrálni, akik nem találkoznak a kollégákkal személyesen, ez pedig iszonyatosan nehéz és összetett dolog.
Beilleszkedni is sokkal nehezebb az újoncok számára, mert nincs lehetőség csapatépítésre.
A Covid felnagyította a problémákat, a megcsúszott belső értékeket, az örömtelenséget, az elégedetlenséget és azt, hogy nem vagyunk tisztában azzal, mire vagyunk képesek.
Vezetőként azonban nem adhatod fel csak úgy.
Te vezetőként hogy állsz a jólléteddel?
Biztosan érzed, hogy neked is szükséged van a kiegyensúlyozottságra.
Ameddig vezetőként nem vagy magaddal és az érzéseiddel tisztában, addig mások problémáit sem fogod észrevenni, mert nem tudod, mire is kell pontosan odafigyelned.
Először saját magad urának kell lenned!
Ha magadban végig tudod pörgetni, hogy nálad mi válik be a munkahelyi stressz kezelése esetén, akkor könnyebben és hatékonyabban tudsz segíteni az munkavállalóknak is.
“Hogy tudlak én téged vezetőként támogatni?” – tedd fel nekik a kérdést!
Ha például új feladatot adsz, ne azt mondd, hogy “itt van a következő kliens elérhetősége”. Kezd inkább azzal, hogy elismered a munkáját: „A múlt héten nagyszerű munkát végeztél az adott webhely megtervezésében.”
Dicsérd és becsüld meg őket, hiszen megérdemlik!
A csapat moráljának növelése érdekében nagyszerű ötlet olyan tevékenységet beütemezni, amely hatékonyabbá teheti a csapatmunkát – például egy közös ebéd vagy egy csapatépítő program keretein belül.
Egy modern eszköz, hogy figyelj magadra és a kollégáidra!
Mire van szüksége a cégednek?
- nyugodt és kiegyensúlyozott munkakörnyezetre
- vonzóbb piaci hírnévre és pozitív vállalati kultúrára
- magasabb munkavállalói hűségre, kevesebb táppénzre és távollétre
Mit tudsz tenni ennek érdekében?
Vállalati jóllét programunk azért jött létre, hogy segítse az együttműködést a csapaton belül, pozitívabb vállalati kultúrát alakítson ki és segítse a munkavállalók hosszú távú megtartását. Levesszük a válladról a munkahelyi stressz kezelésének terhét. Kifejezetten a céged számára hozunk létre jólléti képzést az igényeknek és lehetőségeknek megfelelően.
Egy vagy több napos workshopok, belföldi vagy külföldi utazások (bárhová a világon, határok nélkül!) és wellbeing stratégiák segítségével nemcsak az alkalmazottaid relaxálhatnak, de te is átadhatod magad a nyugodtság és kiegyensúlyozottság érzésének.
HR-es és önismereti trénerekként, jógaoktatókként, különböző tanfolyamok és különféle programunk segítségével biztosítjuk, hogy az dolgozók újra a hatékonyságuk csúcspontjára kerüljenek.
Ezután következik az eredmények visszamérése.
Itt fog világossá válni számodra az, hogy megtérült a befektetésed.
Ha a Vállalati Jóllét Programot választod, az alkalmazottaid teljesítményben fogják ezt meghálálni.
Vezetőként se mondj le a jóllétedről!
A Wellbeing programunkkal amellett, hogy a dolgozókat újratöltheted, te is megtanulhatod kezelni a munkahelyi stresszt.
Ennek következtében pedig sokkal hatékonyabban reagálhatsz a hasonló helyzetekre és segíthetsz kollégáidnak ha úgy érzed, elmerülnek a mindennapok problémáiban.
Harmonikus csapattal és kitartó vezetővel a te cégednél lesz a legjobb dolgozni!5