facebook pixel code

Munkafüggőség

Oszd meg te is:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Édes motivátor vagy keserű átok?

Amikor a COVID-19 járvány a világ szinte minden táján arra kényszerítette a vállalatokat, hogy az egészségük védelmében hazaküldjék dolgozóikat:

beköszöntött a távmunka!

“ Rendben, de mégis hogyan csináljuk?”

Megkezdődött a rohanás, a cégvezetők  igyekeztek a munkavégzéshez szükséges összes eszközt otthoni környezetben is elérhetővé tenni a dolgozók számára.

A munkavállalók eközben kiépítették a saját kis munkaállomásukat az otthonukban, sok vezető azonban bizonytalan volt atekintetben, hogy vajon beosztottaik ugyanolyan termelékenyek és koncentráltak lesznek-e home office-ban, mint az irodában.

Azóta máshogy néznek ki a napok..

A korábban megszokott munkarend azóta sem állt teljesen helyre, a munkavégzés kultúrája visszafordíthatatlanul átalakult.

Milyen előnyei vannak a home office-nak?

Rugalmas időbeosztás.

Bármikor szünetet tarthatsz, nem kell sietősen letenned a telefont, ha családtagod vagy barátaid hívnak, hiszen nyugodt, otthoni környezetben tudsz velük beszélni. Az ebédedet is bármikor, a te ritmusod szerint elfogyaszthatod, nem szükséges a kollégáidhoz alkalmazkodnod.

Egyedi környezet. 

Állítsd be a zajszintet a kívánt módon – valahol az őrülten csendes és az ABBA koncert első sora közöttre, tekerd körbe magad a kedvenc puha pokrócoddal és kezdődhet a munka! Home office-ban szabadon választhatod meg a számodra ideális munkakörnyezetet!

Könnyebb hívásokat kezdeményezni. 

A személyes jelenlét hiányával számos adminisztratív teendő is leegyszerűsödött vagy egész egyszerűen el is tűnt. Gondolj csak a meetingekre, konferencia hívásokra! Nem kell azzal küszködni, hogy egy üres termet találj vagy a teremben aztán a technikával bajlódni.. 

Felül a legszebben vasalt blúzod, alsóként a kedvenc mackónadrágod?

Neked is ismerős?

A home office és a videóhívások sokszor cáfolt, ámbár mégis gyakori jelensége ez. 

Már hétközben elvégezhetsz sok házimunkát.

Egy Mount Everest-nyi mosnivaló vár rád? Miért ne dobnád be őket a mosógépbe két konferenciahívás között?

Nulla ingázás. 

Az utazással töltött időt végre a családodra, a barátaidra és a hobbidra fordíthatod. 

Pénzmegtakarítás. 

Nincs több drága belvárosi ebéd, flancos kávé és sütemény minden délután a kollégákkal, parkolási díj vagy benzinköltség.

Azért nem gond, ha néha egy-egy ételfutár megjelenik a bejárati ajtóban.

Azonban mint mindennek, a home office-nak is van árnyoldala..

A napi stressz és a távmunka?

Vannak, akik meglepődnek a stresszen, amelyet akkor éreznek, amikor az otthonról végzett munka újdonsága elmúlik, és a kihívások nyilvánvalóvá válnak. Bár ezek a stresszhatások nem azonosak azzal, amelyet a hosszú utazási idő vagy a csipkelődő kollégád vált ki belőled..

mégis stresszelsz.

Akaraterő vs. a figyelemelterelés

Nagyon be kellene fejezned határidőre az új projektet, de a Netflix szerint már csak 4 epizód van hátra kedvenc sorozatod 6.évadából.

A rutinhoz való ragaszkodás nehézsége

A munkahelyi feladatok fontosságának sorrendje szinte soha nem azonos az otthoni munkavégzésével. Nehézséget okozhat az ütemtervet és a folyamatokat tükrözni, ha az irodán kívül tartózkodsz.

Fontos hívásokat vagy üzeneteket szalasztasz el?

A telefonod ne zavarj módba kapcsoltad, hogy biztosan semmi ne terelje el a figyelmed a feladatodról. 3 órával később ránézel a készülékedre és..

hoppá, lemaradtál egy rögtönzött megbeszélésről! 

Kisebb munkafegyelem?

Az irodának megvan az a bizonyos energiája, szinte azt suttogja, hogy dolgozz!

Otthoni környezetben lehet, hogy nem áll rendelkezésedre második monitor, amivel összehangoltan dolgozhatnál, nincsenek emlékeztető cetlik a képernyődön, és talán a vezetőd is ritkábban érdeklődik: “Na, hogy állunk?”

Válaszra vársz…csak vársz….és vársz..

Szupergyors kérdést kell feltenned a kollégádnak, a válasza pedig befolyásolja azt, hogy hogyan végzel el valamit a következő órában vagy akár a nap többi részében. Munkatársad azonban nincs a gépnél, nem elérhető. Nincs válasz. Te pedig elakadsz.

Előfordult már veled, hogy azon kaptad magad, hogy késő este vagy a hétvégén is az új projekten dolgoztál? 

Hogy még a szabadidődben is azon gondolkoztál, hogy lehetne a lehető legtökéletesebben elvégezni a rád osztott feladatot?

Feszélyez, mégsem bírod megállni..

Hogyan különítjük el a munkafüggő embert és azt, aki szeret sokat dolgozni és lelkesedik a munkájáért?

Bár a társadalom azt sugallhatja nekünk, hogy keményebben dolgozni és egyre több és több órát bevállalni jó döntés, valójában ez negatívan érintheti mind a dolgozókat, mind a vállalatot. Mint az élet megannyi területén, ebben a kérdésben is nagyon fontos a tudatosság, önmagunk tudatos megfigyelése és megismerése.

Győződj meg arról, hogy keményen dolgozol, nem pedig munkamániás vagy.

De mi a különbség?

A munkafüggő ember 

Kényszeresen motivált.

Fizikailag függő a munkától.

Mindig sokáig dolgozik.

Elhanyagolja a családi és a magánéletet.

Próbál túlszárnyalni másokat, versenyez önmagával.

A munkája az élete.

A bűntudat, a szorongás érzésének csökkentésére vagy elrejtésére törekszik.

Mindennap szenved a kiégés veszélyétől.

Soha nem mond nemet.

Folyamatosan a munkára gondol, még akkor is, ha nem dolgozik. 

Az, aki szereti a munkáját

Belsőleg motivált.

Szenvedélyesen kötődik a munkához.

Ritkán késik.

Jól megérti a munka és a magánélet egyensúlyát.

Napról napra jobban teljesít.

Tudatosan csökkenti a kiégés lehetőségét.

Nemet mond, ha úgy érzi, hogy valamit nem tud véghezvinni. 

Kiélvezi a jelen pillanatot.

Melyek a munkafüggőség kezdeti tünetei?

Gyakori jelek a következők:

  1. Későn is dolgozol és/vagy gyakran hazaviszed a munkát, szükségtelenül
  2. Emaileket, üzeneteket ellenőrzöl otthon, talán még az éjszaka közepén is, ha megébredsz.
  3. Ünnepnapokon is érzed a kényszert, hogy ránézz a céges levelekre.
  4. Társas kapcsolataid veszélybe kerülnek.
  5. Rosszul alszol. Vagy nem is alszol.
  6. Arra gondolsz, hogyan szabadíthatsz fel több időt a munkára.
  7. A bűntudat, a szorongás és a tehetetlenség csökkentése érdekében dolgozol.
  8. Stresszelsz, ha valahol nem tudsz dolgozni, mert mondjuk nem elég erős a wifi vagy lemerült a laptopod.
  9. A munkád miatt a hobbit, a szabadidős tevékenységeket és/vagy a testmozgást szorítod háttérbe.
  10.  Annyit dolgozol, hogy az negatívan befolyásolja a fizikai egészségedet is.

Mit tehetünk, ha magunkon vagy másokon tapasztaljuk a munkafüggőség tüneteit?

Azok az emberek, akiknek nehézségeik vannak a munkájuktól való elkülönüléssel, úgy érezhetik, hogy személyes értéküket az határozza meg, hogy mennyit termelnek a munkájuk során, semmi más.

Gyakran a munkamániás ismeri fel legkésőbb a saját problémáját. 

De ha már felismerted…Mit tehetsz saját magadért? 

Fokozatosan csökkentsd a napi vagy heti munkaórák számát.

Kerüld a radikális változásokat, de tegyél mérhető lépéseket! Például kötelezd el magad amellett, hogy hétvégén nem dolgozol.

Tervezd meg a pihenésre szánt időt az ütemtervedben.

Minden nap szánj időt a szórakozásra, bármennyire rövid időre is, illetve végezz valamilyen fizikai gyakorlatot. Sétálj, nyújtózkodj vagy vegyél részt más stresszmentes tevékenységben.

Ne beszélj a munkádról.

Menjél el egy piknikre, vagy találkozz egy régi barátoddal, és beszélj a munkához egyáltalán nem kapcsolódó dolgokról.

Válassz olyan hobbit, amely ellentétes a munkáddal.

Ha egész nap bent tartózkodsz, végezz szabadtéri tevékenységet, például kertészkedj vagy kerékpározz.

Ne hagyd úrrá lenni magadon a bűntudatot, ha nem dolgozol.

Ez talán a legfontosabb lépés az összes közül.

Hogyan segít az önismeret a munkafüggőség leküzdésében?

Fejleszd az öntudatodat minden olyan tendenciával kapcsolatban, amely miatt munkamániássá válhatsz vagy váltál. 

Vedd észre, hogy milyen problémákat okoz a munkafüggőség életedben.

A munkáról való leválás gyakorlása, a rendszeres vakációzás és az egészséges határok beállítása segíthet a munka és a magánélet egyensúlyának kialakításában.

Hogyan segíthet a Vállalati Jóllét Program vagy az önismereti tábor?

Mind a wellbeing program, mind pedig az önfejlesztő elvonulások keretein belül különös figyelmet fordítunk a karrierrel kapcsolatos problémák és elakadások megfelelő kezelésére. 

Ha úgy érzed, te is beleestél a munka csapdájába, különböző önismereti eszközeink amellett, hogy segítenek legyűrni ezt az állapotot, a dolgok mélyére is ásnak. 

Tudatosság – A tudatosságot építő önismereti eszközeinkkel, a jógával és a meditációval (a testi egyensúlyért), illetve a szomatodrámával (a tested és a lelked üzeneteinek megértéséért) elérheted annak a tudatos jelenlétnek az állapotát, amely meg fogja akadályozni azt, hogy túlvállald magad. Nincsen több hajnali órákig elhúzódó munka, vagy az ünnepi készülődés közbeni projektfeladatok elvégzése, csak te és a tudatos napi rutinod, amely előrevisz. 

Business coaching – A business coaching segítségével pontosíthatod a karriercéljaidat, kivilágíthatod az oda vezető utat anélkül, hogy stresszelned kellene, vagy feleslegesen plusz 10-15 órát bevállalnod a cégnél. A coaching-nak köszönhetően megtanulhatsz hatékonyan haladni, nem csak túlhajtani magad, miközben még mindig toporogsz. 

Felismerések és észrevételek – A csoportos beszélgetéseink és a résztvevők meglátásai a problémáddal kapcsolatban új nézőpontokat feddhetnek fel számodra. Lehet, hogy olyan gondolatokkal fogsz találkozni, amelyeket már régóta meg akartál fogalmazni, de valahogy mégsem találtad rá eddig azokat a bizonyos szavakat. Ezek a felismerések segíteni fognak abban, hogy megtudd a dolgok miértjét és útmutatást kapsz arra, hogyan kerülj ki a labirintusból. 

Ha úgy érzed, hogy szinte fojtogató a stressz a munkahelyeden, 

hogy te is hamarosan eléred a munkamániásnak nevezhető állapotot,

vagy szeretnéd megelőzni ennek eljövetelét..

látogass el önismereti táborunkba, vegyél részt egy tréningen vagy szervezz wellbeing programot az egész cég számára!

Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Írj nekünk!

Legfrisebb bejegyzéseink

Önismeret - az előnyödre válik!

Már csak egy lépésre vagy legjobb önmagadtól, készen állsz?

Ne maradj le TE sem!

Értesülj első kézből legújabb programjainkról,
bejegyzéseinkről! Iratkozz fel hírlevelünkre!

© 2021 Várhegyiné Judit és Harnisfőger Tímea

Powered by: MoonShot KFT.